Kemalangan / Rosak / Recall

Kereta Terbakar Selepas Kemalangan … Simpan Alat Pemadam Api Kenderaan Di Dalam Kenderaan Anda

Kemalangan kereta ada pelbagai jenis. Dari kemek badan kereta kepada yang paling teruk kemalangan maut. Satu lagi jenis kemalangan yang menakutkan ialah terperangkap dalam kereta yang terbakar.

BHP

Walaupun kebakaran kereta jarang berlaku kerana kemalangan, (seperti dalam gambar yang dilampirkan di sini) ianya boleh berlaku dan boleh menyebabkan luka bakar dan trauma sambil memastikan kemusnahan menyeluruh kenderaan.

Penyebab utama kebakaran kereta adalah seperti berikut:

Kerosakan sistem elektrik. Kereta hari ini mempunyai banyak pendawaian berteknologi tinggi yang rentan terhadap kesan perlanggaran yang teruk. Kesan kemalangan boleh dengan mudah melonggarkan wayar dan kabel yang terpotong, yang boleh menyebabkan api-api elektrik di mana sahaja terdapat sambungan elektrik. Api-api ini boleh menyalakan bahan api, wap bahan api dan atau fabrik kain dan  dari api kecil boleh dengan cepat membara hingga tak terkawal.

Cecair mudah terbakar. Penyebab utama kebakaran kenderaan ialah apabila cecair mudah terbakar-seperti petrol dan minyak – yang bocor apabila berlanggar. Impaknya boleh menyebabkan kebocoran, dan percikan api yang akan menyalakan cecair tersebut. Walaupun tidak ada percikan api, radiator atau enjin yang terlalu panas boleh menghasilkan haba yang cukup untuk menyalakan cairan dan membakar kenderaan anda. (gambar di bawah adalah kipas radiator)

Haba mudah terbakar dikeluarkan. Bukan saja petrol atau minyak  yang boleh menyala; Wap/haba petrol juga sangat mudah terbakar. Ini bermakna walaupun tangki petrol anda tidak bocor, kesan perlanggaran boleh mengiritasi petrol cukup untuk menghasilkan haba yang banyak, yang kemudiannya akan menyala. Sebaik sahaja haba terbakar, api itu kemudian akan terus menuju ke petrol itu sendiri dan membarakan api itu. Begitu juga, wap petrol yang di dalam enjin anda yang direka bentuk khusus untuk menyalakan dengan bantuan palam pencucuhan enjin anda. Jika percikan api yang tidak terkawal menyalakan wap yang dikeluarkan, letupan boleh berlaku.

Dengan itu anda dinasihati menyimpan alat pemadam api dalam kenderaan anda sebagai langkah awal mencegah kebakaran berikutan meningkatnya kes kenderaan terbakar di jalan raya.

 

Previous post

Ford F-150 Raptor (2019) Terima Ciri Trail Control

Next post

Sikap Sesetengah Pemandu Antara Punca Trafik Jam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *