Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Hyundai Akan Membawa Armada Tenaga Elektrik Bahan Api Sel Pertama Dunia

Hyundai Motor Company hari ini menegaskan di ‘IAA Commercial Vehicles 2018’ di Hanover bahawa ia telah memeterai Memorandum Persefahaman (MOU) dengan syarikat hidrogen Switzerland H2 Energy (H2E). Bermula pada tahun 2019 dan dalam tempoh lima tahun Hyundai Motor dan H2 Energy akan menyediakan 1,000 trak berat elektrik bahan api sel dan rantaian bekalan yang mencukupi untuk hidrogen boleh diperbaharui.

Dengan memperkenalkan kenderaan elektrik bahan api sel yang dihasilkan secara besar-besaran di dunia, Tucson Fuel Cell pada tahun 2013, dan pembebasan FCEV terkemuka di dunia, NEXO pada tahun 2018, pembekalan trak elektrik bahan api sel kepada H2 Energy menandakan Hyundai peluasan pertama kepimpinan FCEV mereka ke sektor kenderaan komersil yang mesra alam.

Majlis menandatangani MOU itu berlangsung di pusat pameran pameran IAA Commercial Vehicles 2018 dan dihadiri oleh individu utama dari setiap syarikat, termasuk Naib Presiden Eksekutif Hyundai Motor dan Ketua Bahagian Komersial, In Cheol Lee, serta Pengerusi H2E, Rolf Huber.

Trak elektrik bahan api sel  sedang dibangunkan mengikut peraturan Eropah. Ia mempunyai sistem bahan api sel hidrogen 190kW baru dengan dua sistem bahan api sel bersambung selari, juga ciri NEXO. Ia dijangka menyampaikan jarak perjalanan kira-kira 400km, dan untuk memastikan jangkauan yang mencukupi, lapan tangki hidrogen yang besar dipasang padat, menggunakan kawasan seperti antara kabin dan badan tegarnya.

Trak elektrik bahan api sel mempunyai reka bentuk tersendiri. Reka bentuknya mudah dan bersih yang juga berkesan aerodinamik dan mempunyai spoiler dan pelindung sipi.

Gril depan melambangkan hidrogen melalui bentuk geometri, memberikan kenderaan penampilan unik dan berkuasa. Kenderaan ini memaparkan rupa mesra alam dengan aplikasi warna biru dan grafik badan, yang juga menggambarkan watak dinamiknya.

Previous post

Moto Guzzi V7 III Rough Masuk Pasaran Malaysia

Next post

Warna Dan Ciri-Ciri Keselamatan Diperbaharui Untuk Beberapa Model Toyota

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *