Berita Auto

Gantilah Inflator Beg Udara Terlibat Anda Segera Sebelum Ianya Membunuh Anda

Honda Malaysia teguh dalam komitmennya untuk memastikan bahawa semua inflator beg udara Takata yang terjejas digantikan secepat mungkin untuk keselamatan pelanggan, dan terus menekankan pentingnya menggantikan inflator beg udara Takata dengan serta-merta. Syarikat itu juga akan terus bekerjasama dengan Kementerian Pengangkutan/ Ministry of Transport (MOT) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk terus menekankan dengan segera untuk menggantikan inflator beg udara Takata yang terjejas.

Setakat 20 September 2018, Honda Malaysia telah melengkapkan lebih daripada 236,800 unit beg udara hadapan pemandu Takata yang diterjemahkan kepada nisbah siap 90%. Jumlah inflator beg udara pemandu dan penumpang siap sepenuhnya adalah 496,400 unit atau 84%.

Terdapat baki Takata dalam kenderaan Honda  yang terjejas yang merangkumi pelbagai model yang belum diganti.

Sila rujuk jadual di bawah untuk maklumat terperinci mengenai model kenderaan dan tahun yang terjejas.

Honda Malaysia merayu kepada pelanggan Honda yang terjejas yang masih belum melakukan aktiviti penggantian untuk menggantikan penggejal beg udara hadapan Takata yang terjejas kerana ia mungkin menggunakan tekanan dalaman yang berlebihan apabila diaktifkan. Selongsong inflator beg udara akan pecah dan menjadi serpihan-serpihan besi yang tajam seperti pisau dan menikam yang boleh mengakibatkan kecederaan atau kematian pemandu dan penumpang.

Stok untuk penggantian inflator beg udara pemandu dan penumpang sedia ada 100% untuk semua model. Penggantian inflator udara Takata yang terjejas adalah 100% PERCUMA dan apa-apa kos yang berkaitan dengan penggantian inflator udara Takata akan ditanggung oleh Honda Malaysia.

Pemilik kenderaan boleh menyemak status panggilan semula produk kenderaan mereka melalui mana-mana kaedah berikut:
1. Lawati laman web Honda di:
www.honda.com.my atau www.productrecall.honda.com.my
2. Hubungi nombor bebas tol Honda di 1-800-88-2020
3. Lawati mana-mana peniaga Honda yang diberi kuasa

1. Kapasiti Penggantian

Sebanyak 94 pengedar perkhidmatan Honda yang diberi kuasa di seluruh negara bersedia untuk memberi keutamaan kepada beg udara Takata yang terjejas. Para pelanggan amat disyorkan untuk membuat temu janji dengan pusat servis yang diberi kuasa Honda yang terdekat dengan mereka untuk memastikan keutamaan bagi aktiviti penggantian dan mengelakkan kelewatan atau kemunduran dalam menggantikan beg udara Takata.

Untuk menyediakan akses yang lebih mudah kepada aktiviti penggantian, Honda Malaysia juga menyediakan lebih banyak lokasi bagi pelanggan untuk melakukan aktiviti penggantian termasuk Hab Bergerak khusus di pusat beli-belah terpilih, serta di stesen-stesen PETRONAS terpilih. Aktiviti penggantian di Hub Mudah Alih dan hab stesen PETRONAS terpilih TIDAK memerlukan temujanji awal dan walk-in amat dialu-alukan di lokasi-lokasi ini.

Sila rujuk jadual yang dilampirkan untuk lokasi dan waktu operasi aktiviti penggantian di pusat membeli belah dan stesen-stesen PETRONAS yang terpilih:

Honda Malaysia juga mempunyai Pasukan Bergerak dari peniaga Honda sah yang beroperasi di kawasan terpilih. Rakan sekutu dalam Pasukan Bergerak akan berseragam Honda dan mempunyai surat pengesahan untuk kemudahan pelanggan dalam mengenali pasukan tersebut. Pelanggan boleh meminta untuk melihat Tag Pengenalan Honda mereka atau hubungi Nombor Tol Tol Honda 1-800-88-2020 untuk pengesahan selanjutnya apabila didekati oleh Pasukan Bergerak ini. Pasukan Bergerak pintu ke pintu juga akan membuat pengaturan bagi aktiviti penggantian di tempat yang diperlukan untuk pelanggan yang tidak dapat pergi ke mana-mana peniaga yang terdekat atau hab penggantian.

2. Perkhidmatan Untuk Kenderaan Honda Yang Diimport Selari.

Honda Malaysia akan meneruskan penggantian inflator beg udara Takata kepada kenderaan Honda yang diimport selari, yang tidak dijual oleh Honda Malaysia. Pemilik kenderaan Honda yang diimport selari dinasihatkan untuk menghubungi peniaga sah Honda untuk menyemak status kenderaan mereka dan jika terjejas, untuk membuat pengaturan untuk menggantikan inflator beg udara mereka secepat mungkin. Kos bahagian dan tenaga kerja untuk penggantian inflator udara akan ditanggung oleh Honda Malaysia dan adalah percuma kepada pemiliknya. Honda Malaysia terus menekankan pentingnya menggantikan inflator beg udara hadapan Takata yang terjejas dan memohon pemilik kenderaan Honda yang terjejas untuk melakukannya secepat mungkin. Syarikat itu juga menggesa semua pemilik kenderaan Honda untuk mendaftarkan kenderaan mereka di peniaga terdekat supaya sebarang maklumat yang dihantar dapat mencapai pemiliknya dengan sepenuhnya.

Honda Malaysia ingin mengesahkan bahawa model jualan Honda semasa tidak mempunyai jenis inflator udara Takata yang sama seperti model terdahulu yang terlibat dalam penarikan balik ini. Semua model Honda yang dijual sekarang tidak terjejas.

 

Previous post

Peugeot Hidupkan Semula 504 Varian Elektrik Sepenuhnya

Next post

Pusat 3S Proton Baharu Dilancarkan di Alor Setar

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *