Hibrid, Elektrik, Hidrogen

DS 3 Crossback Kini Dengan Arahan Reka Bentuk DS Baharu

Tunggu kerana crossover bergaya ini akan datang ke Malaysia tidak lama lagi.

DS Automobile, bahagian automaker premium Perancis dari Groupe PSA memperkenalkan DS 3 Crossback. Sebuah kenderaan styling arca tersendiri dan perkadaran yang luar biasa, terdapat dalam 100% ICE (Enjin Pembakaran Dalaman – petrol & diesel) dan 100% versi Elektrik, yang menampilkan teknologi eksklusif dan mengambil perbaikan kepada tahap ekstrim.

Dibina do atas ‘Common Modular Platform’ (CMP) semua baharu Groupe PSA, ia membuka ruang baru dalam kedua-dua teknologi dan gaya.

DS 3 Crossback adalah kereta bandar dan kereta jalan raya jarak jauh. Mengetepikan konvensyen, ia memilih teknologi yang hebat termasuk lampu suluh DS MATRIX LED, pemegang pintu sama rata  yang membuka secara automatik dan paparan memandu digital sepenuhnya.

Ciri-ciri avant-garde ini seiring dengan rasa keselesaan halus, pelbagai peralatan keselamatan dan fungsi bantuan pemandu, dan kecemerlangan akustik yang tiada tandingan.

Elegant dan menarik, DS 3 Crossback adalah untuk semua yang mencari kereta dengan daya tarikan segera yang bergaya, berteknologi tinggi, selesa dan dinamik.

100% Elektrik atau 100% Thermic Petrol atau Diesel (ICE) akan menyampaikan: lebih daripada 300km / 186 batu autonomi – kitaran WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), sepadan dengan jarak 450 kilometer / 280 batu di NEDC (New European Driving Cycle) dengan fungsi untuk mengecas bateri kepada 80 % dalam masa 30 minit.

Tahap prestasi lanjutan ini tidak mengurangi ruang dalaman, kerana bateri diletakkan di bawah lantai.

Spek Motor elektrik dari DS 3 Crossback E-TENSE:

  • Motor elektrik 100kW / 136hp
  • Bateri lithium-ion 50kWh di bawah lantai
  • Sistem brek regeneratif dan sistem deceleration
  • Sistem pengecasan yang membolehkan semua penyelesaian pengecasan tersedia di pasaran (rumah, kotak dinding dan pengisian cepat 100 kW)
  • Pam haba generasi baru untuk kawalan iklim di dalam kabin.

Sistem yang memberikan piawaian prestasi yang tinggi:

  • Jarak lebih daripada 300 km dengan kitaran WLTP dan 450km dengan kitaran NEDC
  • Tork 260Nm
  • 0 hingga 50km/j  dalam 3 saat dan 0 hingga 100km/j dalam 8.7 saat
  • Lima jam untuk cas penuh dengan kotak Dinding 11kW dan 80% bateri dalam 30 minit dan 90 minit dengan penyelesaian caj cepat awam 100kW.
  • Sebuah kereta bandar dan kereta jalanan secara semulajadi, DS 3 Crossback adalah kereta pertama yang menampilkan peningkatan terkini PureTech dengan enjin petrol 155hp yang dikendalikan bersama EAT8 (Transmisi automatik yang cekap dengan 8 kelajuan). Powertrain dibina untuk prestasi dan keseronokan. Dua enjin PureTech lain (130hp dan 100hp) melengkapkan pelbagai enjin petrol yang serasi dengan piawaian Euro 6.3 terkini. Juga tersedia, untuk standard Euro 6,2 terkini, adalah enjin diesel 1.5 liter BlueHDi 100.

Motor elektrik yang mudah untuk dipandu dengan prestasi canggih dari pertengahan tahun 2019.

DS adalah kereta mewah premium Groupe PSA.

Groupe PSA adalah pengilang multinasional kereta dan motosikal Perancis  yang menjual jenama Peugeot, Citroën, DS, Opel dan Vauxhall.

DS pertama kali diumumkan pada awal tahun 2009 oleh Citroën sebagai sub jenama premium yang ditambah kepada model-model tertentu, dengan DS sebagai singkatan dari Different Spirit atau Distinctive Series  untuk selari dengan kereta perdananya.

Nama itu juga permainan kata-kata dalam bahasa Perancis bila ia disebut seperti kata déesse, yang bermaksud dewi.

DS menjadi sebuah kereta jenama tersendiri sejak 2015 (sejak 2012 di China) yang  merupakan segmen premium teratas dari Groupe PSA.

Previous post

Harga Kereta Kia Selepas SST Turun Sehingga RM6,000

Next post

Toyota Kini Dalam Perbincangan Dengan Geely Mengenai Kenderaan Hibrid

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *