Bisnes

20 Eksekutif Kanan DRB-Hicom Meletak Jawatan

Kami menerima berita bahawa terdapat lebih daripada 40 eksekutif DRB-Hicom Berhad akan meninggalkan syarikat itu tidak lama lagi dan 20 daripada mereka adalah eksekutif kanan dan yang kami kenal sangat yang telah kami bekerjasama di dalam industri automotif sejak bertahun-tahun yang lalu.

Masih tiada kenyataan rasmi dari jabatan perhubungan awam DRB-Hicom dan spekulasi mengenai keberangkatan massa ini nampaknya datang dari banyak sumber yang berbeza. Kami akan berkongsi lebih banyak lagi dalam minggu-minggu akan datang.

DRB-Hicom Berhad adalah salah satu syarikat terkemuka di Malaysia, yang terlibat dalam industri pembuatan, pemasangan dan pengedaran automotif melalui penglibatannya dalam segmen pasaran kenderaan penumpang dan empat roda, projek trak kebangsaan dan projek motosikal kebangsaan. Syarikat itu juga merupakan pemilik bahagian dalam Proton Cars dan Lotus Cars.

DRB-HICOM memasang kereta di Malaysia untuk Honda, Volkswagen, Isuzu, Mercedes-Benz dan memasang trak untuk Tata dengan rancangan perkembangan. Kumpulan ini juga menjual pelbagai jenama seperti Audi (melalui Euromobil Sdn Bhd), Mitsubishi (melalui EON Auto Mart Sdn Bhd) dan Volkswagen (melalui HICOM Auto Sdn Bhd). Mereka juga terlibat dalam perniagaan motosikal di bawah jenama Modenas.

Di samping perniagaan automotif, perniagaan teras kumpulan menumpukan dalam perkhidmatan (pos, perbankan, pemeriksaan kenderaan) dan sektor hartanah & infrastruktur. Ini dilakukan melalui beberapa syarikat seperti Pos Malaysia, Bank Muamalat, dan PUSPAKOM. Ia juga merupakan pemilik dua institusi pendidikan, iaitu DRB-HICOM University of Automotive Malaysia di Pekan, Pahang, dan Akademi Saga di Shah Alam, Selangor. Yang terakhir adalah pusat latihan vokasional yang menghasilkan mekanik terlatih.

Kumpulan juga mempunyai kehadiran penting dalam industri pertahanan. Melalui DRB-HICOM Defense Technologies Sdn Bhd (DEFTECH), ia merekabentuk, membangunkan, mengeluarkan dan membekalkan kenderaan perisai dan logistik untuk kegunaan keselamatan tentera dan tanah air. Ia membekalkan terutamanya kepada Kerajaan Malaysia.

 

Previous post

Mercedes-Benz EQC Boleh Dipandu Sejauh 450km Dengan Satu Cas Penuh

Next post

Akan Datang! SUV Kompak Toyota RUSH

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *