Konsep / Lakaran / Intipan

Saudi Tolak Tesla Pilih Lucid Motors

Dana kekayaan Arab Saudi pada awal bulan ini dilaporkan dalam perbincangan dengan Elon Musk untuk membeli sekeping Tesla dan sekarang nampaknya mereka telah mengalihkan pandangan mereka kepada saingan dekat Tesla, Lucid Motors.

Dana Saudi baru saja membuat satu kertas terma untuk melabur USD500 juta dalam Lucid. Ia boleh melabur sehingga USD1 bilion untuk memperoleh pemilikan majoriti dalam pembuat kereta elektrik selepas Lucid memenuhi sasaran pengeluaran tertentu.

Lucid yang berpusat di Silicon Valley mengatakan ia sedang membangunkan sebuah sedan mewah elektrik yang dikenali sebagai Lucid Air yang dipanggil Model S 2.0. Lucid diasaskan sebagai Atieva Motors pada tahun 2007 oleh VP awal dan ahli lembaga Tesla, Bernard Tse, dan rakan kongsi, Sam Weng. Ia bermula dengan membina bateri untuk bas elektrik, kereta, dan motosikal.

Adalah jelas bahawa Lucid adalah pilihan yang agak berpatutan untuk dana Saudi, yang bernilai kira-kira USD250 bilion manakala anggaran untuk jumlah yang diperlukan untuk mengambil alih swasta Tesla dari USD10 bilion kepada USD72 bilion, bergantung kepada bagaimana kesepakatan berstruktur, peranan daripada hutang sedia ada Tesla, dan berapa banyak pelabur mungkin berminat membeli syarikat itu.

Lucid Air lebih pendek daripada Model S namun mempunyai lebih banyak ruang di dalamnya. Versi top-trim menawarkan tempat duduk belakang seperti tempat duduk lounge yang boleh dibaringkan. Lucid Air dikatakan menawarkan julat maksimum 400 batu dan sepasang motor elektrik memberikan sehingga 1,000 kuasa kuda. Harga jualan dicadangkan dilaporkan bermula pada USD64,000 untuk versi 240-batu, 400-hp.

Screen Shot 2018-08-22 at 11.16.46 AM

Previous post

Proton Pecah Rekod Malaysia Book of Records Berusia 17 Tahun

Next post

Volkswagen Panggil Balik Tiguan & Touran Untuk Mengelakkan Kebakaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *