Berita Auto

Platform Modular Jaguar Land Rover Baharu Disahkan

Rancangan besar untuk Jaguar Land Rover bermula dengan pengumuman 3 model baharu dalam tempoh 5 tahun akan datang dan beralih secara beransur-ansur semua kenderaannya ke platform modular baru.

Model pertama ialah Defender Land Rover generasi baharu, akan tiba tahun kewangan 2020-21, kata JLR dalam persembahan 22 Jun kepada para pelabur. Dua lagi kenderaan akan dilancarkan antara 2021 dan 2024, meningkatkan jajaran model JLR kepada 16 dari 13 sekarang.

Platform Modular Longitudinal (MLA) JLR baharu akan membawa kecekapan kos yang dikongsi sebahagian besar kenderaannya. Pada masa ini JLR menggunakan 6 platform, termasuk platform aluminium D7U yang digunakan oleh Range Rover, Range Rover Sport dan Discovery SUV besar, dan platform aluminium D7A yang digunakan oleh Jaguar XF dan XE sedan, Jaguar F-Pace SUV dan Range Rover Velar.

Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport dan Jaguar E-Pace menggunakan platform keluli D8, versi yang diperbaharui sepenuhnya dari platform Ford warisan. Sedan Jaguar XJ, kereta sukan F-Type dan I-Pace EV berada di platform yang unik.

JLR berkata peralihan ke platform MLA baru akan bermula pada tahun 2020, yang mengesahkan bahawa kenderaan pertama menggunakannya akan menjadi Defender Land Rover yang akan datang. Kenderaan pada seni bina MLA boleh ditawarkan sebagai hibrid ringan, plug-in hibrid atau kenderaan elektrik penuh.

Platform D8 akan menyokong model kecil baru sehingga tahun kewangan 2024-25, selepas itu kereta akan beralih ke MLA. Sebelum itu, JLR akan mengemas kini platform, yang kini dikenali sebagai Premium Transverse Architecture (PTA), untuk memasukkan model hibrid plug-in dan 48-volt ringan. Model pertama yang menggunakannya ialah Range Rover Evoque baharu, yang dijangka dijual tahun depan.

Teknologi lain yang ada dengan senibina enjin transverse adalah “nampak berbayang,” teknologi video yang membolehkan pemandu melihat tanah terus di hadapan kereta semasa memandu luar-jalan.

Jaguar Land Rover akan membuka kilang pemasangan pertama di tanah besar Eropah pada bulan September, di Slovakia. Ia akan bermula dengan pengeluaran Land Rover Discovery, dengan kapasiti 150,000 kenderaan setahun. Pengeluaran Defender boleh ditambah kemudian.

 

Previous post

Honda Malaysia Lancar Kempen 'Joy of Buying'

Next post

Mesej Mercedes-Benz Malaysia Tentang SST

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *