Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Dari Dieselgate Ke Elektrikgate?

Anda pastinya sudah dengar tentang ‘dieselgate’ yang merupakan permulaan pecahan emisi yang terbesar dengan kereta Volkswagen di Eropah dan di seluruh dunia. Sekarang datang ‘Electricgate’ yang baru saja dikesan dengan kereta elektrik VW.

Rancangan elektrifikasi Volkwagen telah mencetuskan masalah baru-baru ini dengan berita bahawa ia mungkin perlu memanggil balik sebanyak 124,000 kenderaan hibrid elektrik dan plug-in menunggu keputusan dari Federal Motor Transport Authority, KBA.

Volkswagen telah menggunakan logam karsinogenik dalam sistem pengecasan untuk kenderaan elektriknya, termasuk produk Audi dan Porsche.

“Kami telah berhenti mengambil pesanan buat sementara waktu untuk Golf GTE,” jurucakap Volkswagen membuat kenyataan pada Mei tahun ini apabila berita itu tersebar. “Kami mempunyai banyak pesanan tahun lalu sehingga ke tahun ini, yang sebahagiannya didorong oleh kempen pemasaran ‘Push the Button’ yang berjaya. Kelajuan pesanan baru yang tiba bermakna kita memenuhi kapasiti pengeluaran maksimum bagi kilang-kilang kami dan oleh itu masa membina pesanan baru masuk ke dalam beberapa bulan yang penting. ”

Pengecaj bateri mengandungi 0.008 gram kadmium, yang terisolasi dengan baik tetapi tidak menimbulkan risiko langsung kepada manusia. Walau bagaimanapun, ia mungkin memberi impak alam sekitar apabila kereta mencapai hayatnya.

Walaupun penarikan balik belum disahkan secara rasmi, pengeluaran kenderaan elektrik dan hibrid telah dibenarkan untuk diteruskan kerana komponen kadmium telah digantikan oleh sumber produk alternatif oleh pembekal lain. Model Volkswagen terjejas termasuk e-Golf, e-Up !, Golf GTE, dan Passat GTE.

 

Previous post

Keuntungan Global Toyota Naik

Next post

Kelajuan Pemandu Mercedes A45 AMG Ini Melebihi Pengalamannya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *