Berita Auto

Selamat Tinggal Paip Ekor Ekzos

Dengan era baru permotoran, kita tidak akan lagi melihat paip ekor ekzos dan kita akan merinduinya. Ya, ciri estetika dalam setiap kenderaan  akan hilang tidak lama lagi … tidak sepenuhnya dalam seumur hidup kita, tetapi ia akan datang apabila kenderaan elektrik (EV) mengambil alih jalan raya, tidak akan ada keperluan untuk ekzos dan industri ekzos aftermarket.

Hanya yang akan diperlukan adalah pembesar suara untuk menguatkan bunyi motor yang dikuasai oleh elektrik untuk memberi amaran kepada pejalan kaki dan memberi pemandu kenderaan sukan sedikit keseronokan aural.

Pemandu hari ini suka enjin pembakaran dalaman kereta mereka yang generasi akan datang tidak akan dapat alami lagi. Sekarang, cuba bayangkan bagaimana bandar-bandar akan berbunyi di masa depan, yang tidak begitu jauh lagi, apabila dipenuhi dengan kenderaan elektrik. Jalan-jalan akan tenang, terlalu tenang. Dan itu mungkin bermasalah. EV akan memerlukan sesuatu ciri bunyi peringatan untuk memberi amaran kepada pejalan kaki (terutama orang yang mempunyai masalah penglihatan) terhadap kehadiran mereka dan dengungan elektrik tidak akan mencukupi.

Penggerak bunyi ini (atau penjana bunyi, “Bunyi Aktif”) boleh membuat kereta mengaum dengan kuasa hanya cukup kuat untuk memberi amaran kepada pejalan kaki.

Ini adalah pembesar suara yang boleh memainkan apa-apa jenis bunyi enjin di bawah kawalan isyarat kelajuan. Kereta elektrik sangat tenang. Bunyi mereka buat hanya berasal dari tayar, udara, dan kadang-kadang dari merengek nyaring elektronik.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Sesetengah pemandu kereta benar-benar suka kesunyian kabin mereka dan mereka akan menerimanya dengan segera. Pejalan kaki pula mempunyai perasaan bercampur, tetapi orang buta amat prihatin. Lagipun, mereka menyeberang jalan-jalan dalam trafik dengan mendengar bunyi kenderaan. Itulah bagaimana mereka tahu bila selamat untuk menyeberang. Dan kenyataan bagi orang buta adalah sama bagi sesiapa yang melangkah ke jalan tanpa melihat.

 

Previous post

Honda Dash 125 Baharu - Harga Dari RM5,999

Next post

Ini Adalah Sedan Yang Anda Mahukan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *