Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Produksi Renault Zoe EV Akan Ditingkat Dua Kali Ganda

Zoe Renault yang berkuasa elektrik sepenuhnya  akan meningkatkan pengeluarannya sebanyak dua kali ganda berikutan jangkaan permintaan dan perubahan iklim automotif di Paris. Lonjakan output sebagai sebahagian daripada pelaburan bilion euro dalam kenderaan elektrik oleh pembuat kereta Perancis. Versi baru Zoe yang dipacu bateri akan muncul tahun depan, perubahan yang pertama kepada hatchback ini sejak pengenalannya pada akhir tahun 2012.

The Zoe was the top-selling EV in Europe from 2015-2017, but so far this year it has been narrowly overtaken by the redesigned Nissan Leaf, from Renault’s Japanese alliance partner.

Tahun lepas kira-kira 30,000 Zoes dihasilkan di loji Flins, dengan jumlah 100,000 dibuat sejak debut model. Pegawai Renault mahu meningkatkan kadar pengeluaran kepada kira-kira 440 setiap hari bekerja daripada kira-kira 220 sehari.

Kilang itu akan menggunakan musim rehat Ogos tradisional untuk mempersiapkan peningkatan. Ini termasuk menaik taraf kawasan perhimpunan bateri dalaman, kata para pegawai pada awal bulan ini di acara yang termasuk lawatan ke kilang itu.

Kilang Flins, yang dibuka pada tahun 1952, membuat hatchback Renault Clio, hatchback Nissan Micra dan Zoe pada barisan pengeluaran yang sama. Tahun lepas, kira-kira 63,000 Clio dan 94,000 Micrasdihasilkan di kilang itu.

Penambahbaikkan terkini untuk rangkaian EV Renault, termasuk Twizy, yang merupakan alternatif elektrik untuk skuter, dan dua van elektrik, telah memberi tumpuan kepada julat dan kuasa, tetapi itu akan berubah.

Sebagai tambahan kepada Zoe yang direka bentuk semula, mungkin pada seni bina sedia ada, rancangan strategik syarikat Drive untuk masa depan memerlukan sebanyak lapan EVs pada tahun 2022. Beberapa EV itu akan berada di platform perikatan baru yang dipanggil CMF-EV ditetapkan untuk debut dari tahun 2020. Kenderaan di platform itu akan dibina di kilang Renault di Douai, Perancis utara.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Peningkatan pengeluaran Zoe di Flins bermakna bahawa hampir semua pengeluaran Clio akan bergerak ke kilang sedia ada di Bursa, Turki, dan Novo Mesto, Slovenia, kata pegawai Renault. Walau bagaimanapun, peratusan yang kecil masih akan dibuat di Flins untuk membuat sebarang jurang bekalan. Clio generasi kelima dijangka debut akhir tahun ini atau awal tahun 2019.

 

 

 

Previous post

Harga Minyak Dijangka Berganda Menjelang 2020 ...... Masa Untuk Berlektrik?

Next post

Kawasaki Ninja 250 (2018) Dilancarkan di Malaysia - RM23,071

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *