Berita Auto

Nissan GT-R50 Hasil Tangan Italdesign

Kedua-dua Nissan GT-R dan studio rekaan terkenal Italdesign menyambut ulang tahun ke-50 pada tahun ini. Bagi meraikannya, Nissan dan Italdesign buat pertama kalinya telah bekerjasama bagi menghasilkan sebuah prototaip yang dikenali sebagai GT-R50.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Dibina berasaskan GT-R Nismo 2018, ia tampil berbeza dengan badan yang direka khas oleh studio dari Itali itu dan tema warna Liquid Kinetic Gray (kelabu) dan Energetic Sigma Gold (emas).

nissan-gtr-50-by-italdesign (1)

Bahagian depan GT-R50 menampilkan rekaan lampu LED lebih halus dan hud dengan bonjol lebih besar, manakala bahagian belakang pula menampilkan lampu bulat berkembar dengan efek terapung. Jentera ini mempunyai garis bumbung lebih rendah sebanyak 54 mm yang menghasilkan profil sisi yang lebih agresif.

nissan-gtr-50-by-italdesign (3)

Di dalam, terdapat dua kemasan gentian karbon yang berbeza pada bahagian konsol tengah, panel instrumen dan pintu, manakala tempat duduk pula dihiasi dengan upholsteri kulit dan Alcantara.

nissan-gtr-50-by-italdesign (4)

GT-R50 dikuasakan oleh enjin 3.8-liter V6 yang menjana 720 PS dan 780 Nm. Peningkatan kuasa ini adalah hasil dari penggunaan dua unit pengecas turbo GT3, intercooler besar, serta bahagian-bahagian yang diperkuatkan seperti aci engkol dan omboh. Transmisi dan differential juga lebih kukuh untuk menampung kuasa yang tinggi.

nissan-gtr-50-by-italdesign (2)

Selain itu, ia juga dilengkapi dengan sistem suspensi Bilstein DampTronic dan brek Brembo. Tayar Michelin Pilot Super Sport bersaiz 255/35 R21 di hadapan dan 285/30 R21 di belakang digunakan untuk mendapatkan tahap cengkaman yang tinggi.

 

Previous post

Audi Perkenal Teknologi Terkini Cat Dua Tona Dalam Satu Proses

Next post

Millennium Welt Kuantan Dilantik Sebagai Pengedar BMW Motorrad

Amirul Mukminin

Amirul Mukminin

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *