Berita Auto

Kurang Sedikit RM13 Juta Untuk Bugatti Chiron Sport

Selepas saja pelancaran Bugatti Chiron Sport di Singapura jenama mewah hyper ini kini di Malaysia dan mereka sudah pun berjaya menjual 2 unit.

A post shared by Ross Hadi (@gohedgostan) on

Ya, 2 rakyat Malaysia telah membayar kurang sedikit RM13 juta sebelum cukai untuk memiliki kereta ini yang memerlukan 3 tahun untuk dibina dan mempunyai nilai jualan semula yang tinggi di pasaran terbuka.

 

Screen Shot 2018-07-06 at 6.41.39 PM

Chiron versi ini menawarkan pengendalian yang lebih baik dan ketangkasan yang lebih besar tanpa sebarang perubahan dalam kuasa atau data prestasi.

Screen Shot 2018-07-06 at 6.43.38 PM

 

Perbezaan utama antara penampilan Chiron Sport dan versi standard adalah reka bentuk roda baru dan pemampat ekzos empat paip baru.

Harga asas Bugatti Chiron Sport adalah € 2.85 juta bersih atau RM13 juta (mengikuti kadar pertukaran 1 Euro = RM4.73 semasa siaran). Harga ini BELUM termasuk harga ini pengangkutan, insurans dan cukai tempatan.

Bugatti Chiron Sport mendapat manfaat daripada pakej pengendalian dinamik yang baru. Pemaju Bugatti telah menentukan suspensi yang lebih keras.

Steering juga telah diubahsuai tanpa mengorbankan rasa langsung yang terperinci dan prestasinya. Tetapan baru ini hanya dalam mod Handling Chiron Sport, perbezaan yang paling ketara dari mod EB.

 

Screen Shot 2018-07-06 at 6.58.03 PM

Tambahan kepada perubahan ini, rear-axle differential telah dioptimumkan dan kereta kini mempunyai fungsi Dynamic Torque Vectoring yang mengedarkan tork secara individu ke roda pada setiap sisi, dengan ketara meningkatkan kelakuan stereng dan ketangkasan kenderaan, terutamanya dalam selekoh yang ketat . Perubahan ini berkesan dalam semua mod memandu.

Satu lagi pengubahsuaian ialah pengurangan berat kira-kira 18 kilogram, berkat penggunaan bahagian ringan baru.

Penjimatan dari roda ringan yang baru, penggunaan serat karbon, kaca yang lebih ringan di tingkap belakang dan deflektor ekzos ringan yang baru.

Akibat keseluruhan, Chiron Sport menjadi lebih responsif dan boleh membelok lebih laju sehingga 200 km/j.

Fakta menarik, ini adalah kereta pengeluaran pertama dengan batang pengilap cermin yang dibuat dengan serat karbon.

Hujung pengilap cermin pula dibuat dari aluminium dan dibuat dengan  proses cetak 3-D yang menjadikannya lebih ringan.. Profil barunya menambahbaikan sifat aerodinamiknya.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

Previous post

Volkswagen Jetta Bersara

Next post

Honda Malaysia Jalin Kerjasama dengan Kementerian Pengangkutan, JPJ

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *