Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Harga Minyak Dijangka Berganda Menjelang 2020 …… Masa Untuk Berlektrik?

Perjanjian oleh OPEC  baru-baru ini untuk mengurangkan sekatan pengeluaran serta trend keseluruhan harga minyak meningkat. Itulah kesimpulan penyelidikan Bernstein, sebuah syarikat penyelidikan pelaburan, yang meramalkan baru-baru ini bahawa minyak boleh mencecah USD150 setong menjelang 2020, hanya beberapa tahun dari sekarang, menurut satu artikel dalam Kemas Kini Mingguan Keselamatan Tenaga atau Energy Security Weekly Update (ESWU).

Tahap tersebut akan melebihi USD147 setong yang melanda minyak pada 2008, dan boleh mewakili hampir dua kali ganda harga hari ini. Harga melonjat pada tahun 2007 adalah salah satu faktor utama yang meletakkan kereta elektrik dalam radar membeli-belah pengguna dan membawa kepada populariti Tesla antara lain. Ia mendorong CEO Nissan Carlos Ghosn meletakkan LEAF asal pada papan lukisan.

Bernstein mengatakan bekalan yang ketat mempunyai keupayaan ganti yang sangat tipis. Kegagalan kilang penapisan tidak mempengaruhi pengeluaran di ladang minyak utama di seluruh dunia. Permintaan masih meningkat di Asia, di mana jutaan pengguna membeli kereta pertama mereka. (Walaupun insentif tinggi China untuk kereta elektrik, mereka masih membentuk hanya kira-kira 3% daripada pasaran di sana. Itu masih jauh lebih tinggi daripada di Amerika Utara.)

“Saudis’ kira-kira 1.5 juta tong sehari kapasiti ganti bersama dengan pertumbuhan syal A.S. tidak dapat memenuhi pertumbuhan permintaan, mengimbangi penurunan semula jadi, dan mengisi jurang untuk gangguan yang tidak dijangka,” kata laporan itu.

Menggabungkan kekurangan bekalan, peraturan baru berkuat kuasa pada 2020 yang mengharamkan penggunaan minyak bunker dalam kapal. Di bawah peraturan baru oleh Pertubuhan Maritim Antarabangsa, kapal-kapal yang masih membakar petroleum akan menggunakan lebih banyak bahan api diesel konvensional, lebih rendah-sulfur, meletakkan mereka dalam persaingan dengan trak dan pengangkut barang lain, dan peningkatan permintaan yang semakin meningkat. Bahan api marin mencatat kira-kira 5 peratus daripada permintaan petroleum, menurut laporan itu.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Sekiranya ramalan Bernstein betul, ia boleh memberi rangsangan besar untuk kereta elektrik dan meningkatkan ramalan menunjukkan pertumbuhan dramatik untuk kereta elektrik antara 2020 dan 2040.

 

Previous post

Subaru Outback Dengan EyeSight Masuk Pasaran Malaysia

Next post

Produksi Renault Zoe EV Akan Ditingkat Dua Kali Ganda

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *