Bisnes

Ketua Pegawai Eksekutif Baharu Lotus – Encik Feng Qingfeng

Geely Holding, kumpulan automotif terkemuka milik China, mengumumkan hari ini bahawa Encik Feng Qingf, naib presiden dan ketua pegawai teknikal Geely Auto Group, telah dilantik untuk menggantikan Jean-Marc Gales sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Lotus yang berkesan dengan serta-merta. Encik Jean-Marc Gales telah memilih untuk meninggalkan sebab peribadi dan akan menjadi Penasihat Strategik Utama kepada Pengerusi Lotus, Daniel Donghui Li.

Geely Holding, yang memperoleh kepentingan mengawal Kumpulan Lotus pada 2017, mengucapkan terima kasih kepada Encik Gales atas sumbangannya kepada syarikat itu dalam tempoh empat tahun yang lalu.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Daniel Donghui Li, Ketua Pegawai Kewangan Geely Holding dan Pengerusi Lotus Cars, berkata: “Jean-Marc telah menstabilkan dan membawa Lotus ke keuntungan buat kali pertama dalam sejarah jenama ikonik dengan produk-produk terkemuka industri baharu dan model perniagaan yang unik sejak menyertai syarikat pada tahun 2014. Lotus bersedia untuk fasa pertumbuhan seterusnya di bawah kepimpinan Feng Qingfeng, di mana kepakarannya dalam bahan ringan dan kejuruteraan kereta sukan akan menjadi sebahagian daripada pengembangan automotif Geely yang lebih luas. Pada masa yang sama, saya akan mengalu-alukan Majlis Jean-Marc sebagai Ketua Penasihat Strategik untuk diri saya dan Lembaga Pengarah “.

Geely memperoleh majoriti di Lotus yang berpangkalan di United Kingdom – pemimpin dunia dalam kereta sport ringan yang berprestasi tinggi – sebagai sebahagian daripada perjanjiannya tahun lepas untuk memperoleh 49.9 peratus daripada saham PROTON daripada HICOM Bhd (DRB) Malaysia.

Feng Qingfeng (Encik Feng) berkata: “Saya amat berbesar hati kerana telah dilantik memimpin kumpulan kereta sukan British ikonik ini. Dengan sinergi global dan sokongan menyeluruh Geely, saya yakin Lotus mempunyai peluang yang menarik untuk mencapai potensi penuhnya sebagai jenama sukan mewah, berdasarkan sekitar warisan kejuruteraan dan produk masa depannya. ”

Pada 2017 Kumpulan Lotus menjual 1600 kenderaan sukan, peningkatan sebanyak 10% berbanding 2016, yang dihasilkan di kilangnya di Norfolk, England. Pada tahun 2017 syarikat itu menunjukkan keuntungan buat kali pertama dalam sejarah.

 

Previous post

Anthony Loke Cadang Tubuh Jawatankuasa Pantau Laporan Kemalangan Bas Ekspres

Next post

Tawaran Istimewa Hari Raya dari Weststar Maxus

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *