Berita Auto

Audi 5-Silinder TFSI Menang Enjin Terbaik Untuk Kali Ke 9

Audi terus mencatat kemenangan di “Anugerah Tahunan Enjin Terbaik”: Untuk kali kesembilan berturut-turut, juri memilih 2.5 TFSI jenama sebagai enjin terbaik dalam kategori 2 hingga 2.5 liter. 400 hp menjadikannya enjin lima silinder pengeluaran siri yang paling kuat di pasaran global.

Ahli panel penghakiman “Anugerah Tahunan Enjin Terbaik” memuji tork enjin 480 Nm yang mengkagumkan, yang boleh didapati pada hanya 1,700 rpm, serta bunyi khas unit turbo itu. Bunyi ini dari silinder yang ditembusi, menghasilkan irama yang unik. “Lima silinder itu menjadi ikon jenama kami selama lebih daripada 40 tahun,” jelas Oliver Hoffmann, Ketua Pembangunan Teknikal di Audi Sport GmbH. “Dua tahun lalu kami telah mengubah sepenuhnya TFSI 2.5 dan menukar kotak engkol kepada versi aluminium.”

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Semasa membentuk jantung Audi TT RS Coupé dan TT RS Roadster, lima silinder juga menguatkan Audi RS 3 Sedan dan RS 3 Sportback. TFSI 2.5 membolehkan TT RS dan TT RS Roadster untuk memecut dari 0 hingga 100 km / j dalam masa 3.7 dan 3.9 saat, dengan RS 3 Sedan dan RS 3 Sportback mencapai ini dalam masa 4.1 saat. Kelajuan tertinggi untuk semua empat model adalah 250 km / j sebagai standard, dengan pilihan untuk meningkatkan ini kepada 280 km / j.

Anugerah untuk “Enjin Tahunan Antarabangsa” telah dibentangkan setiap tahun sejak tahun 1999. Panel antarabangsa seramai 65 wartawan motorsport memilih enjin terbaik tahun ini dalam beberapa kategori yang berlainan. Tahun ini adalah kali keempat Audi telah memenangi hadiah terkenal di dunia ini.

 

Previous post

VW Kembali Memasuki Ranking BrandZ

Next post

Volvo Cars Mengumumkan Matlamat Niaga Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *