Berita Auto

RECALL untuk BMW 1 Series, 3 Series, X1 & Z4 Tahun 2009 dan 2011 di UK ……… Malaysia?

Badan keselamatan kenderaan UK DVSA baru sahaja mendedahkan bahawa BMW tidak pada awalnya memberitahu mereka tentang masalah elektrik yang serius dan kemudian memberi maklumat yang tidak benar. Masalah itu di dalam kereta BMW yang terlibat dalam kemalangan maut kereta itu di England. Sebab mengapa kita berkongsi isu ini adalah kerana sebilangan besar kenderaan BMW diimport ke Malaysia oleh pengimport kereta terpakai / baikpulih / kelabu / AP dan dijual kepada pembeli Malaysia yang tidak tahu mengenai ini. Kebanyakan yang terlibat ialah model 3 series dan Z4.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Berikutan berita yang tersiar baru-baru ini mengenai BMW dan inkues kematian Encik Narayan Gurung, badan kerajaan yang bertanggungjawab untuk keselamatan kenderaan UK, DVSA (Driver and Vehicle Standards Agency), mengatakan BMW gagal mewawarkan 19 kes kegagalan elektrik antara 2011 dan 2014, sebagaimana yang perlu dilakukan di bawah Peraturan Keselamatan Produk Am.

DVSA juga mendakwa bahawa bukan sahaja ia memberikan maklumat yang tidak tepat tentang kesalahan pada 2014, tetapi ia meminta pengeluar kereta Jerman untuk menarik balik 370,000 kereta yang terjejas akibat kesalahan elektrik pada Disember 2016.

BMW mengeluarkan penarikan semula pada bulan April 2017. Setakat ini, hanya 36,410 kereta telah dipanggil semula. Itulah kurang daripada 10% daripada apa yang dikatakan DVSA.

Ketua eksekutif DVSA, Gareth Llewelyn, berkata: ‘BMW tidak memaklumkan DVSA mengenai kegagalan elektrik di dalam keretanya antara tahun 2011 dan 2014.’ Ia kemudian memberikan maklumat yang salah mengenai kerosakan tersebut, jadi kami tidak dapat membuat keputusan yang tepat. Walau bagaimanapun, selepas meneliti bukti yang semakin meningkat, DVSA menghubungi BMW pada Disember 2016 untuk meminta mereka melakukan penarikan balik penuh terhadap kenderaan yang terjejas. ‘Takziah diucapkan kepada keluarga Encik Gurung.’

DVSA tidak mempunyai kuasa untuk menarik balik kereta, hanya untuk meminta pengeluar atau pengedar untuk berbuat demikian. Agensi kerajaan itu mengesahkan bahawa mereka sedang dalam proses untuk memperkukuhkan keupayaan penguatkuasaannya.

Kesalahan pada kereta BMW terjejas melibatkan sambungan antara bateri dan kotak pengedaran kuasa menjadi rosak kerana kehausan dan kelusuhan. Dalam kebanyakan kes ini bermakna kenderaan tidak boleh start. Tetapi dalam kes-kes yang teruk, enjin kereta akan berhenti bila ianyab masih bergerak. Inkues ke dalam kematian Narayan Gurung berterusan.

Dengan itu, kereta BMW yang manakah terjejas? Kerosakan itu adalah pada versi petrol BMW 1 Series, BMW 3 Series, BMW X1 dan BMW Z4 yang dibina antara tahun 2009 dan 2011. Jika anda memiliki salah satu daripada model ini, semak dengan BMW secara langsung. Mana-mana kereta yang terjejas harus dan patut diperbaiki, secara percuma.

 

 

Previous post

Perodua Serah Lebih 38,000 Unit Daripada 70,000 Tempahan

Next post

Winterkorn Telah Didakwa Oleh Amerika Syarikat Kerana Dieselgate

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *