Berita Auto

Larangan Diesel Memaksa Pembuat Menyerah Jualan Terbaik Mereka

Industri ini menghadapi pelbagai hasil daripada larangan bandaran diesel lama, namun dalam hampir semua senario pembuat kereta akan terluka. Pengguna di Jerman menolak diesel pada kadar yang begitu cepat. Bahagian kereta yang dijual dengan powertrain ini pada bulan Januari adalah 33%, turun dari 45% pada bulan yang sama pada 2017. Dengan beberapa pengecualian, bahagian diesel jatuh di negara-negara di seluruh Eropah. Masa depan diesel kelihatan sangat muram.

Senario terburuk ialah saham diesel Jerman akan tenggelam hingga 28% menjelang 2018. Bagi Eropah secara keseluruhannya, ia menjangka penurunan yang lebih perlahan, ramalannya akan menurun kepada 28% menjelang 2025. Di UK, pasaran kereta kedua terbesar di Eropah selepas Jerman, perkongsian diesel untuk kereta penumpang berada pada 35% pada bulan Februari, turun dari 45% pada bulan yang sama tahun sebelumnya. Angka itu dijangka 15% menjelang tahun 2025.

Tahun lepas, permintaan diesel Eropah turun 7.9% kepada 6.77 juta kenderaan, menyebabkan sahamnya 43.8%. Itu turun dari puncak 54.9% pada tahun 2011, menurut angka dari penyelidik pasaran JATO Dynamics. Penganalisis percaya penjualan akan jatuh lebih jauh.

Executive Vice President Technical Development Audi, Horst Glaser mengadakan pertemuan dengan wartawan pada persidangan keputusan tahunan syarikat pada bulan Mac bersenjata dengan carta yang menunjukkan pencemaran udara di bandar-bandar Jerman telah bertambah baik. “Kualiti udara semakin baik dan lebih baik, tetapi perbincangan semakin parah dan lebih buruk,” kata Glaser.

Terdapat kekecewaan yang besar sekarang  pada pembuat kereta seperti syarikat induk Audi, Volkswagen Group, bahawa peningkatan kos mereka untuk memastikan kereta diesel baru mematuhi peraturan pelepasan Eropah yang lebih sukar tidak melakukan apa-apa untuk mengubah kepercayaan pengguna bahawa diesel adalah kotor dan tidak lama lagi akan disahkan ketidakwujudannya .

Tamparan terbaru terhadap reputasi bahan bakar adalah keputusan 28 Februari oleh mahkamah persekutuan tertinggi persekutuan Jerman bahawa bandar-bandar boleh mengharamkan kereta diesel untuk membantu mengurangkan pencemaran. “Industri ini mempunyai masalah besar,” kata penganalisis Bernstein Research, Max Warburton dalam satu nota. “Pelbagai hasil daripada larangan bandar adalah luas, tetapi dalam hampir semua senario, kereta akan terjejas.”

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

Previous post

Toyota, VW Dan Honda Akan Dapatkan Pelan Pulangan Takata USD 850 Juta

Next post

Volkswagen Perkenal Pakej ‘WILD’ Tiguan 1.4TSI Comfortline

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *