Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kia Telah Membangunkan Pengecasan Laju Tanpa Wayar Untuk EV Soulnya

Petanda langkah penting pada masa depan kenderaan elektrik, Hyundai-Kia America Technical Center, Inc. (HATCI) dan Mojo Mobility, Inc. (Mojo) telah menyelesaikan projek tiga tahun untuk membangunkan sistem pemindahan kuasa tanpa wayar untuk armada uji Kia Soul EVs. Projek ini, dengan kerjasama Pejabat Tenaga Kecekapan Tenaga dan Jabatan Tenaga Renewable  A.S., membuka jalan untuk masa depan kenderaan elektrik di mana palam tidak lagi diperlukan.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101
HATCI dan Mojo, sebuah syarikat teknologi tanpa wayar, bekerjasama untuk membangunkan sistem pengecasan wayarles padat yang mampu memindahkan lebih dari 10 kW ke kenderaan untuk pengecasan pantas sambil menargetkan kecekapan grid-ke-kenderaan 85 peratus. Projek ini memasang sistem pada lima EV Soul dan mengujinya dalam aplikasi dunia nyata untuk ketahanan, keselamatan dan prestasi.
Sistem ini berfungsi dengan menggunakan medan elektromagnetik untuk memindahkan tenaga antara dua gegelung-pemancar di atas tanah dan penerima di bahagian bawah kenderaan. Pemandu hanya meletak kereta di atas pemancar untuk memulakan pengisian dan kemudian tenaga dihantar melalui gandingan induktif ke peranti elektrik, yang menggunakan tenaga itu untuk mengecas bateri kenderaan elektrik. Sistem ini begitu cekap, ia akan membenarkan beberapa penyelarasan antara pemancar dan penerima, menjadikannya lebih mudah untuk kegunaan pemilik sehari-hari. Tiada pelan semasa untuk menawarkan sistem pengecasan tanpa wayar pada kenderaan pengeluaran untuk dijual kepada pengguna; Walau bagaimanapun, kejayaan projek pembangunan ini menunjukkan bahawa sistem yang sama mungkin berlaku pada kenderaan elektrik Kia yang akan datang.
Previous post

Bentley Mulai Pembinaan Pelabuhan Kereta Berkuasa Solar Terbesar di UK

Next post

Undian Untuk Menamakan SUV Proton Dapat Maklum Balas Memberangsangkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *