Berita Auto

Rom Akan Mengharamkan Penggunaan Kereta Diesel Dari Tahun 2024

Alasan utama kota Roma di Italia untuk mengharamkan kenderaan diesel adalah untuk memotong bahan cemar yang menyebabkan kerosakan pada mercu tanda penting Roma dan, tentu saja, untuk melakukan apa yang Rom dapat membantu menghentikan perubahan iklim. Enjin diesel, walaupun  diesel “bersih” memancarkan sejumlah besar pelepasan zarah berbanding dengan motor lain, jenis yang menyebabkan kerosakan pada monumen.

Pelepasan Smog dan pelepasan zarah sangat penting kepada Rom kerana begitu banyak budaya dan hasil bandar (melalui pelancongan) berasal dari mercu tanda sejarah mereka. Rom menganggarkan bahawa 3,600 monumen berisiko merosakkan pencemaran diesel, dan sesuatu perlu dilakukan.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Rom telah mencuba kaedah lain pada masa lalu untuk mengurangkan kerosakan ini, seperti larangan separa kenderaan untuk beberapa hari, tetapi ini tidak cukup berkesan untuk mengurangkan bahan cemar sehingga Rom kini akan menggunakan larangan lengkap pada kenderaan diesel di pusat bersejarah bandar.

Datuk Bandar Rom juga telah mengumumkan bahawa Rom akan menanam 90,000 pokok di sekitar bandar dan mensasarkan pelbagai program untuk mengurangkan sisa di sekitar bandar, dengan matlamat akhirnya sifar sisa.

Rom adalah ahli Kumpulan Kepimpinan Iklim Bandar Raya C40, koleksi 90 bandaraya di seluruh dunia yang mewakili satu perempat daripada ekonomi global yang memberi tumpuan kepada menangani perubahan iklim. Mereka juga merupakan anggota Perjanjian Global of Walikota, sebuah kumpulan yang mempunyai matlamat dan komposisi yang sama.

 

Previous post

Kita Cuba Try Mercedes C200 AMG

Next post

Nissan Terra Tidak Akan Ke Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *