Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Konsep Oxygene Goodyear Meningkatkan Kualiti Udara

Tayar konsep terbaHAru Goodyear, yang diperkenalkan DI Pameran Motor Antarabangsa Geneva 2018, secara harfiah menghidupkan masa depan mobiliti  sebagai penyelesaian berwawasan bagi mobiliti bandar yang bersih, lebih mudah, selamat dan lebih mampan.

Konsep ini, bernama Oxygene, mempunyai struktur unik yang mempunyai lumut hidup yang tumbuh di dalam dinding. Struktur terbuka dan reka bentuk bunga pintar tayar ini menyerap dan mengedarkan kelembapan dan air dari permukaan jalan, membolehkan fotosintesis berlaku dan oleh itu melepaskan oksigen ke udara.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) lebih daripada 80% orang yang tinggal di kawasan bandar dengan ukuran pencemaran udara terdedah kepada paras kualiti udara yang melebihi had WHO.

Diilhamkan oleh prinsip-prinsip ekonomi pekeliling, dengan penekanan untuk mengurangkan sisa bahan, pelepasan dan kehilangan tenaga, konsep Oxygene Goodyear direka untuk mengintegrasikan lancar ke dalam bandar raya masa depan, yang menampilkan beberapa penyelesaian prestasi:

Pembersihan Udara Kami Hidu: Oxygene menyerap kelembapan dari jalan melalui bunga unik dan menghirup CO2 dari udara untuk memberi makan lumut di dinding dan membebaskan oksigen melalui fotosintesis. Di bandar yang sama besarnya ke Paris dengan lebih kurang 2.5 juta kenderaan, ini bermakna menjana hampir 3,000 tan oksigen dan menyerap lebih daripada 4,000 tan karbon dioksida setahun.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

Kitar semula tayar haus: Oxygene mempunyai pembinaan bukan pneumatik yang dicetak 3D dengan serbuk getah dari tayar yang dikitar semula. Struktur penyerap yang ringan dan menyerap memberikan penyelesaian yang tahan lama dan bebas untuk memperluaskan kehidupan tayar dan meminimumkan masalah perkhidmatan, memberikan mobiliti tanpa bimbang. Keselamatan tambahan dipastikan oleh struktur tayar terbuka, yang meningkatkan cengkaman basah dengan membantu menyerap air.

Menjana Elektrik Sendiri: Oxygene memanfaatkan tenaga yang dihasilkan semasa fotosintesis untuk menggerakkan elektron terbenamnya, termasuk sensor dalam kenderaan, unit pemprosesan kecerdasan buatan, dan jalur cahaya yang boleh disesuaikan dalam dinding sisi tayar yang menukar warna, memberi amaran kepada pengguna jalan raya dan pejalan kaki pergerakan yang akan datang , seperti perubahan lorong atau brek.

Berkomunikasi dengan Kelajuan Cahaya: Oxygene menggunakan sistem komunikasi cahaya, atau LiFi, untuk sambungan mudah alih berkapasiti tinggi pada kelajuan cahaya. LiFi membolehkan tayar untuk menyambung ke Internet Things, yang membolehkan pertukaran data kenderaan ke kenderaan (V2V) dan kenderaan ke infrastruktur (V2I), yang penting untuk sistem pengurusan mobiliti pintar.

 

 

Previous post

Senarai Finalis Anugerah World Car of the Year 2018 Diumumkan

Next post

VW Beetle Ikonik Akan Bersara

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *