Berita Auto

Enjin Diesel Mungkin Saja Kembali

Terdapat teknologi pembersihan ekzos baru yang dapat memulihkan minat terhadap enjin diesel dan mencegah kematian dan larangan kenderaan diesel.

Ia dipanggil ACCT (ammonia creation and conversion technology) dan kini sedang dibangunkan oleh satu pasukan pakar di Loughborough University di Britain. Sistem baru ini menggunakan amonia untuk merobek NOx dan hanya meninggalkan nitrogen dan air. Menurut pasukan Loughborough, ACCT dapat membersihkan 98% NOx dalam pelepasan diesel dan ia dilakukan walaupun tidak ditala untuk enjin tertentu. Pasukan ini menguji sistem pada teksi Skoda dan melihat pengurangan sebanyak 98% dalam NOx dan mendakwa bahawa, jika ditala dengan betul, mereka boleh mencipta pembebasan hampir sifar hampir enjin diesel.

Walaupun, pasukan Loughborough merasakan bahawa penghapusan NOx hanya permulaan. NOx adalah serius, kata Graham Hargrave, profesor diagnostik optik dan ketua pasukan. Tetapi ia benar-benar masalah titik-sumber. Ia hanya penting dalam lokasi minoriti kecil. ”

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

Previous post

Volkswagen Golf Facelift Masuk Pasaran Malaysia

Next post

50 Pelanggan Pertama Terima Toyota C-HR

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *