Bisnes

Benarkah Li Shufu Hendak Beli BMW?

Berita baru diterima bahawa ahli perniagaan jutawan Li Shufu yang menjadi pemegang saham tunggal terbesar di Mercedes-Benz melalui pengambilalihan hampir 10% saham Daimler, nampaknya turut berbincang dengan BMW Group.

Juga difahami bahawasanya ada perbincangan antara BMW dan pengasas Geely sebelum pembelian Daimler lagi. Li dikatakan telah menjanjikan akses BMW yang lebih baik ke pasaran China, termasuk melalui hubungannya dengan kerajaan China.

Sebaliknya, Li Shufu tidak mahu pakej saham, tetapi kerjasama dalam pembinaan kereta elektrik. Walau bagaimanapun, Kumpulan BMW telahpun memutuskan untuk menuju kelaluan yang berbeza dan baru-baru ini mengumumkan kerjasama antara MINI dan Great Wall untuk membina kereta elektrik MINI E di China.

Pada masa yang sama, Li Shufu berhasrat untuk menjadikan Geely salah satu pembuat kereta terkemuka di dunia. Perkongsian dengan Mercedes-Benz, yang telah disebabkan oleh kejutan pembelian saham Daimler sedikit sebanyak, boleh menjadi salah satu kunci kepada peningkatan Cina dalam beberapa tahun akan datang.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Kumpulan BMW tidak berapa bimbang kerana keluarga Quandt dan Klatten memegang majoriti saham dalam BMW dan mungkin akan kekal sebagai pemilik jenama.

 

Previous post

Polestar 1 Sudahpun Mempunyai 6,000 Pelanggan Sedia Ada

Next post

McLaren Menjanjikan Kereta Pengeluaran Yang Terpantas Mereka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *