Berita Auto

Bagaimana Enjin Boxer Porsche Berfungsi? Tonton Videonya!

Porsche yang pertama mempunyai enjin empat silinder dan peminat kereta jatuh cinta dengannya, bukan hanya dengan penampilannya yang menawan, tetapi juga oleh wataknya yang laju. Prototaip 356 produksi pertama bernombor 1 melakukan pusingan demonstrasi laju di perlumbaan jalan bandar di Innsbruck. Pada masa itu ia masih mempunyai enjin tengah; kemudian dalam pengeluaran, ia digantikan oleh enjin belakang. Enjin dalam 356 adalah kenalan lama. Ia didasarkan enjin flat Volkswagen yang dibangunkan oleh pejabat reka bentuk Porsche pada tahun 30-an. Selepas Innsbruck, ia tidak lagi dapat ditahan. Tidak ada perlumbaan klasik kereta yang belum dimenangi: 24 Jam Le Mans, 1000 Kilometer Buenos Aires, Mille Miglia, Targa Florio, Carrera Panamericana. Porsche 356 sentiasa keluar di hadapan.

Boxer Porsche atau enjin konfigurasi rata boleh dibuat kira-kira separuh panjang enjin konfigurasi lurus. Berbanding dengan enjin ‘V’, Boxer rendah, menawarkan keupayaan untuk meletakkan jisim lebih rendah di dalam casis kenderaan, tetapi lebih luas.

Semua enjin Boxer mempunyai getaran utama yang rendah kerana pasangan omboh bertentangan dan bergerak membatalkan momentum masing-masing.

Sama seperti Vs, Boxer lebih rumit dari enjin lurus, mempunyai 2 kepala silinder dengan gasket kepala yang berkaitan, manifold ekzos dan sebagainya, dan dua kali ganda bilangan camshafts, rantai camshaft yang lebih kompleks atau belt dan penyejukan yang lebih rumit.

Berbanding dengan Vs, enjin petrol mempunyai crankshaft yang lebih kompleks kerana ia mempunyai crank throw untuk setiap batang penyambung. V yang sebenar mempunyai pasangan rod yang berkongsi setiap crank.

Sebab kenapa Boxer atau konfigurasi rata tidak mungkin digunakan dalam kereta moden adalah kerana enjin lurus atau V hampir selalu menjadi pilihan yang lebih baik.

Kebanyakan kereta kini berpacuan hadapan yang berfungsi lebih baik dengan enjin yang padat dan yang dipasang transversally. Enjin lurus-4 atau V6 adalah lebih sesuai berbanding rata-4 atau rata-6 dalam konfigurasi ini.

Enjin yang dipasang panjang lebih disukai untuk enjin depan, pacuan roda belakang, enjin boxer mass rendah tidak memberi kelebihan yang mencukupi berbanding dengan enjin lurus-4 atau V6.

Boxer paling sesuai di dalam kereta enjin belakang berpendingin udara seperti Porsche 911 dan VW Karman Ghia (lihat di bawah) di mana lebarnya tidak penting, enjin mestilah sependek mungkin untuk mengelakkan massa besar di belakang gandar belakang, dan bank-bank silinder lebih mudah untuk menyejuk kerana jarak mereka lebih luas antara satu sama lain.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Previous post

Pemenang Peraduan SMS & Win Honda Malaysia Bawa Pulang Jazz, iPhone X

Next post

Menang Renault Captur Designer Melalui Peraduan COLOURFULRAYA Baharu Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *