Bisnes

Nissan X-Trail Adalah SUV Paling Popular Dunia

Nissan X-Trail adalah SUV yang paling laris di dunia dan kenderaan jualan terbaik ke-4, manakala Honda dan Volkswagen kedua-duanya mempunyai tahun yang kukuh, masing-masing meletakkan tiga model (Civic, CR-V dan HR-V untuk Honda dan Golf , Tiguan dan Passat untuk VW) dalam sepuluh teratas dunia.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Toyota RAV4 diletakkan keseluruhan ke-6, manakala Focus dan Kuga meraih 12 dan 13 untuk Ford. Seperti yang dijangkakan, SUV menyumbang dengan ketara kepada prestasi industri yang kukuh, menyumbang market share terbesar di China, Amerika Utara dan Eropah (3 wilayah terbesar). Sesungguhnya, SUV mencapai bahagian pasaran rekod baru pada 2017, menyumbang 34% daripada jumlah pasaran untuk tempoh tersebut.

Data dan data di atas dikeluarkan oleh Jato Dynamics sebagai analisis jualan automotif global untuk 2017, mendedahkan 25 buah kenderaan terlaris di dunia. Menurut Jato, industri automotif (kenderaan ringan dan kereta penumpang) meningkat kepada 86,05 juta unit pada 2017, yang merupakan peningkatan sebanyak 2.4% atau kira-kira 2.05 juta unit berbanding angka 2016.

Penguasaan berterusan SUV bererti penjualan segmen tradisional terus menurun pada tahun 2017, dengan kereta kompak, sedan midsize, wagon dan MPV sebagai pengaruh yang terbanyak.

 

Previous post

Volkswagen Mengesahkan Versi Convertible Crossover T-Roc

Next post

Mercedes-Benz dan NZ Wheels Buka Klang Autohaus

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *