Konsep / Lakaran / Intipan

Kini Semua Orang Boleh Memandu Kereta DAN … Terbang Sekali

Syarikat Belanda PAL-V menjual kereta terbang Liberty beroda tiga dengan enjin kereta 99bhp dan enjin terbang 197bhp. PAL-V Liberty, kereta terbang komersil pertama di dunia boleh dipesan dengan £ 425,000 dan ia akan membuat debut awamnya pada pertunjukan motor Geneva tahun ini.

Pengilang Belanda PAL-V mendakwa Libertynya mematuhi sepenuhnya peraturan sedia ada dan mengatakan ia mewakili “masa yang sangat penting dalam sejarah penerbangan dan mobiliti”. Ia menjangkakan untuk membuat penghantaran pelanggan pertama tahun depan.

Liberty mempunyai tiga roda dan bilah pemutar di atas bumbung yang berlipat. Ianya sebuah pesawat gyrocopter dengan dua enjin. Rotax yang berpangkalan di enjin dua hala ini termasuk satu enjin untuk memandu dan satu untuk terbang, dengan rotor besar yang tidak bertenaga di atas yang menyediakan lif, manakala kipas berkuasa enjin di bahagian belakang kenderaan memberikan tujahan.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Enjin mod memandu mempunyai 99bhp dan kelajuan tertinggi 100mph, pecutan 0-62mph mengambil 9.0sec. Ekonomi bahan api ialah 31mpg dengan jarak 817 batu. Di udara, Liberty boleh mendaki ke ketinggian maksimum 3500m, dan enjin terbang 197bhpnya boleh mencapai kelajuan 112mph. Jangkauannya adalah 310 kilometer yang dituntut.

 

Previous post

Enjin Mazda Skyactiv 3 Akan Menyaingi PHEV Tidak Lama Lagi

Next post

Mercedes-Benz A-Class Semua Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *