Berita Auto

Volvo XC60 Menang Anugerah Amerika

Volvo XC60 baharu yang bergaya menang anugerah ‘kenderaan utiliti tahun ini’ di Amerika, mengalahkan SUV Alfa Romeo Stelvio.

Untuk mempertahankan permintaan Volvo XC60, model generasi kedua dibuat 44mm lebih panjang (4688mm), 108mm lebih luas (1999mm) manakala ketinggian SUV dikurangkan 55mm (1658mm). Walaupun dengan perubahan ini, yang Volvo kata menjadikan model XC60 sebagai model terbesar dalam kelasnya, berat SUV adalah 20 kg lebih ringan atau 20 kg lebih berat daripada pendahulunya, bergantung kepada powertrain. Ini dicapai melalui penggunaan bahan-bahan ringan seperti aluminium dan keluli boron yang dibentuk panas. Pelepasan tanah SUV ini telah dikurangkan kepada 216mm daripada 230mm, bagaimanapun, Volvo mengatakan angka baru iniu masih terbaik di kelas.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Volvo juga mengisikan XC60 generasi kedua ini dengan teknologi keselamatan baharu yang menyediakan pemandu dengan bantuan stereng automatik atau sokongan untuk membantu mengelakkan kemungkinan perlanggaran. Dua ciri bantuan pemandu lanjutan yang baru adalah standard dalam setiap XC60.

Yang pertama ialah menaik taraf sistem Keselamatan Bandar Raya SUV untuk memasukkan bantuan stereng pada kelajuan 50 hingga 100 kph apabila brek automatik sahaja tidak akan menghalang perlanggaran dengan kenderaan lain, pejalan kaki atau haiwan besar. Yang kedua ialah sistem baru yang dipanggil Oncoming Lane Mitigation yang membantu pemandu mengelakkan pertembungan dengan kenderaan di lorong mendatang pada kelajuan 60 hingga 140 kilometer sejam. Sistem ini berfungsi dengan memberi isyarat kepada pemandu yang telah keluar dari lorong dan secara automatik memandu pemandu keluar dari jalan mana-mana kenderaan yang  mendatang.

Teknologi keselamatan ketiga, yang merupakan option, dipanggil Blind Spot Information System. Tambahan kepada isyarat kepada pemandu bila sebuah kenderaan yang berada dalam blind spot, sistem itu telah dinaik taraf untuk menggerakkan kereta itu kembali ke lorong sendiri dan jauh dari bahaya.

 

 

Previous post

Jacqueline Fernandez Memandu Jeep

Next post

BMW Group Malaysia menyerahkan 12,680 unit kenderaan pada 2017

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *