Berita Auto

Kereta Semakin Besar

With every new generation of a nameplate, manufacturers feel the need to expand the dimensions of their models. Though not always true, this industry-wide phenomenon definitely exists with a lot of popular, mass market models.

Dengan setiap generasi baru nameplate, pengeluar merasakan keperluan untuk mengembangkan dimensi model mereka. Walaupun tidak selalu benar, fenomena seluruh industri ini pasti wujud dengan banyak model pasaran massa yang popular.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

To illustrate just how much things have changed over the years, we found a new 3-Series parked next to a much older 5-Series and took a shot.

Untuk menggambarkan betapa banyaknya perubahan berlaku sejak bertahun-tahun, kami terjumpa 3 Series baharu yang dipakir di sebelah 5-Series yang lama.

Sepatutnya 5-Series adalah kelas yang lebih besar, tetapi sebenarnya, seperti yang digambarkan di sini Series 3 baharu  bersaiz hampir sama atau sudah lebih besar dari Series 5 lama. Walaupun 5 Series masih panjang, tetapi 3 Series yang baru lebih tinggi, lebih luas

1987 5-Series (E34):

4720mm panjang, 1750mm lebar and 1420mm tinggi.

2011 3-Series (F30) :

4624mm panjang, 1811mm lebar and 1429mm tinggi.

Atas kertas perbezaannya adalah kecil, tetapi secara visual, ianya jelas bagaimana kereta sekarang lebih besar dengan saja melihat kereta-kereta ini bersebelahan sesama sendiri.

 

Previous post

Berapa Lamakah Wrap Kereta Anda Boleh Tahan?

Next post

Bagaimana Jerman Memutuskan Status EEV!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *