Hibrid, Elektrik, Hidrogen

EV Toyota Jarak Jauh Berkemungkinan Dengan Penemuan Bateri Baharu

Toyota telah lama mendakwa bahawa jarak memandu yang terhad, kos pengeluaran yang tinggi dan masa pengecasan yang memakan masa akan memastikan pemilikan EV ke segmen kecil pembeli. Tetapi hari ini,  Toyota Motor Japan telah mengubah arahnya berdasarkan kepada apa yang kerajaan di China, Eropah, India dan tidak lama lagi ASEAN sedang mempertimbangkan peraturan baru yang memerintahkan kenderaan mesra alam untuk membanteras pelepasan dan pencemaran yang berbahaya.

Toyota mengharapkan kejayaan bateri untuk membantu mengatasi beberapa cabaran teknologi, termasuk ketumpatan tenaga, kos dan berat badan. Toyota berhasrat untuk membangunkan bateri pepejal berkualiti tinggi apabila pasaran mendekati 2020.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

“Kenderaan yang elektrik, yang berkesan untuk penggunaan bahan bakar secara ekonomi dan mempromosikan penggunaan bahan api alternatif, sangat diperlukan untuk membantu menyelesaikan masalah persekitaran semasa,” kata Toyota dalam satu kenyataan yang menggariskan strategi baru. “Hasilnya, bilangan model yang dibangunkan tanpa versi elektrik akan menjadi sifar.”

Toyota menambah bahawa ia juga akan menggandakan fokusnya untuk mewujudkan infrastruktur yang kondusif untuk penggunaan EV yang meluas. Ini termasuk kitar semula bateri dan stesen pengecasan.

Dalam satu tanda peralihan baru, Toyota berkata  September lalu ia akan berusaha sama dengan Mazda Motor Corp dan pembekal Denso Corp untuk bersama-sama membangunkan seni bina untuk EV. Subaru dan Suzuki adalah antara pembuat kereta lain yang boleh menyertai projek ini.

Dan pada awal bulan ini, Toyota bersetuju dengan gergasi elektronik Jepun Panasonic Corp untuk bersama-sama mengkaji pembangunan bateri berprestasi tinggi yang dapat mempercepatkan permintaan EV.

Kemasukkan Toyota ke industri  EV adalah sebulan selepas peningkatan permintaan elektrik, pemanduan autonomi, dan penyambungan membuat berita utama di seluruh dunia, Toyota berkata ia menghadapi persaingan “sekarang atau tidak” mengenai era “hidup atau mati” ini.

 

Previous post

Ada Syarikat Kereta Di Malaysia Yang Terus Menjual Kereta Yang Senang Terbakar Tanpa Membuat RECALL!

Next post

Permintaan SUV Bertumbuh Pada Kadar Yang Membimbangkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *