Berita Auto

Eksekutif Volkswagen Dihukum 7 Tahun Penjara Kerana Skandal Diesel

Seorang eksekutif Volkswagen yang berpangkalan di Amerika Syarikat yang mengawasi isu pelepasan dijatuhi hukuman tujuh tahun penjara dan didenda USD400,000 oleh seorang hakim pada hari Rabu kerana peranannya dalam skandal pelepasan diesel yang menelan kos pembuat kereta Jerman sebanyak USD30 bilion. Hukuman penjara dan denda untuk eksekutif, Oliver Schmidt, adalah hukuman maksimum di bawah perjanjian rayuan pada bulan Ogos,  yang dibuat warga negara Jerman itu setelah mengakui tuduhan bersubahat untuk menyesatkan pengawas UU dan melanggar undang-undang udara bersih.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

“Adalah pendapat saya bahawa anda adalah konspirator utama dalam skim ini untuk menipu Amerika Syarikat,” Hakim Daerah A.S. Sean Cox dari Detroit memberitahu Schmidt di mahkamah. “Anda melihat ini sebagai peluang anda untuk bersinar … dan menaiki tangga korporat di VW.” Schmidt membaca kenyataan bertulis di mahkamah mengakui kesalahannya dan  terhiba ketika mengakui pengorbanan keluarganya sejak penangkapannya pada bulan Januari. “Saya membuat keputusan yang salah dan saya minta maaf,” katanya.

Pada bulan Mac, Volkswagen mengaku bersalah terhadap tiga pertuduhan feloni di bawah perjanjian rayuan untuk menyelesaikan dakwaan A.S. bahawa ia memasang perisian rahsia di dalam kenderaan untuk mengelakkan ujian pelepasan.

Pendakwa A.S. telah menuduh 8 eksekutif semasa dan bekas Volkswagen. 6 daripada mereka masih bebas.

Volkswagen pulih daripada skandal itu pada tahun lalu. Ketua Eksekutif Matthias Mueller pada bulan lepas meramalkan penghantaran kenderaan untuk syarikat tahun ini, dan jenama kereta Volkswagen berkata ia menjangkakan penghantaran ke tahun 2017, dan menaikkan prospek keuntungan pertengahannya.

 

 

Previous post

Siap Sedia Untuk Kereta Lamborghini Sport 4 Pintu

Next post

Ulangtahun Ke 30 Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Dan 560 SE Tahun Depan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *