Cerita Auto

Apakah Pilihan Anda? Pedal Lantai Pedal Atas?

Salah satu aspek kereta yang sering diabaikan adalah lokasi engsel pedal, khususnya dengan pedal pemecut.

Kebanyakan kereta mempunyai pedal pemecut atas, bersama dengan pedal brek dan klac. Malah, jika anda memacu kereta Jepun yang dipasang secara tempatan, kemungkinan pemecut anda di atas. Kebanyakan Mazda, seperti CX-5 yang baru, mempunyai pedal pemecut lantai. Mereka adalah pengecualian.

Banyak kereta Jerman mempunyai pedal pemecut yang dipasang di lantai. Volkswagen dan Audi juga memilikinya, tetapi model-model yang lebih baru telah beralih ke pedal atas.

Oleh itu, Passat, Golf, A3 dan A4 baru mempunyai pedal atas. Ini mungkin berkaitan dengan casis MQB / MLB, tetapi kami tidak pasti.

Jadi, yang mana lebih baik? Ramai mengatakan ia adalah keutamaan peribadi.

Pada dasarnya semua pedal atas bermakna kurang kerumitan, kurang kos pengeluaran kepada pengilang. Dan jika kebanyakan pemandu tidak memberi perhatian kepada ini (dan jika kelebihannya bersifat subjektif), maka langkah itu berbaloi.

Ada yang berpendapat bahawa akselerasi dipasang di lantai lebih ergonomik kerana engsel di bahagian bawah pedal mengikuti pergerakan semula jadi kaki seseorang, yang berputar ke atas dan bawah panjang pergelangan kaki (sama seperti engsel lantai dipasang).

Secara peribadi, saya fikir ia berbeza dari kereta ke kereta dan kami telah mencuba pedal dipasang lantai rekaan yang tidak berapa baik serta pedal atas yang terbaik. Kereta yang saya gunakan ulang alik ke bandar mempunyai pemecut yang dipasang di atas dan saya menyukai tahap kawalan yang lebih besar terhadap input yang diberikannya, terutamanya dengan transmisi manual. Kereta saya yang lain mempunyai pemecut lantai, yang menjadikan  memandu jarak jauh lebih santai kerana saya boleh merehatkan  kaki saya di sudut untuk memastikan input konstan.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Beberapa kereta istimewa seperti Lexus LFA dan Spyker C8 mempunyai pedal lantai.

 

Previous post

Permintaan SUV Bertumbuh Pada Kadar Yang Membimbangkan

Next post

China Akhiri Pengeluaran 553 Kenderaan Bermula Hari Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *