Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Trak Eletrik Tesla Akan Membawa Manfaat Kepada Industri Pengangkutan

Trak ini, yang dikenali sebagai Tesla Semi, menggunakan casis yang direka bentuk mereka sendiri yang menggabungkan pek bateri seperti setiap produk Tesla moden yang lain. Semasa taklimat berjalan kaki untuk media sebelum persembahan utama, seorang wakil Tesla berkata keseluruhan trak ini direka dari dasar dan keselamatan, kecekapan, dan keselesaan pemandu adalah keutamaan bagi jurutera dan pereka. Pek bateri diperkuat dan duduk rendah di casis untuk pusat graviti yang rendah, yang mungkin sebahagian daripada sebab Musk tweet bahawa ianya “rasa macam kereta sukan.” Tesla mengatakan pek bateri menggunakan kimia yang serupa dengan produk lain dalam barisan mereka, dan direka untuk caj yang berulang-ulang

Tiada spesifikasi diberikan semasa taklimat itu, tetapi Tesla mengesahkan bahawa trak itu menggunakan 4 motor elektrik Model 3 untuk setiap satu roda belakang. Tesla Semi berada di bawah kategori berat kelas 8 Pentadbiran Lebuhraya Persekutuan, iaitu penarafan berat tertinggi sehingga 33,001 pound. Roda kelima, di mana treler disangkutkan, adalah saiz terbesar yang ada dan boleh menampung sebarang saiz treler. Trak yang kita lihat adalah kab siang, bermakna tiada tempat untuk pemandu tidur. Walaubagaimanapun Kab yang ada tempat tidur akan datang kemudian.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Trak-Semi Tesla ini sangat mengagumkan, tetapi bukan satu-satunya syarikat yang sedang mengusahakan kenderaan untuk merevolusikan industri trak. Musim panas lalu, Cummins debut Semi semua elektrik dengan jarak 100 batu (atau 300 batu dengan pek bateri tambahan). Syarikat China BYD dan syarikat induk Mercedes-Benz Daimler juga mempunyai Semi elektrik yang sedang dibangunkan. Sementara itu, Utah’s Nikola Motor dan gergasi kereta Toyota masing-masing mempunyai trak sel bahan api hidrogen. Portal Projek Toyota sudah pun memulakan ujian drayage antara pelabuhan L.A. dan Long Beach. Tesla juga bukan yang pertama yang bekerja dengan sistem autonomi untuk trak tugas berat. Uber’s Otto, Waymo Google, Volvo, dan Daimler semuanya sibuk mencuba mengotomatisasi trak dan menghapuskan pemandu untuk mengurangkan kos dan mengurangkan peluang untuk kesilapan pemandu.

Walau bagaimanapun, jika Tesla boleh membawa Trak-Seminya untuk dipasarkan pada harga yang kompetitif, ia boleh memberikan alasan kepada syarikat trak konvensional untuk go green. Rancangan harga dan pengeluaran tidak diumumkan pada ketika ini. Tinggal sebagai kami mengemas kini siaran ini daripada mendedahkannya.

Still, if Tesla can bring its semi-truck to market at a competitive price, it could give conventional trucking companies a reason to go green. Neither pricing nor production plans have been announced at this point. Stay tuned as we update this post from the reveal.

Previous post

Toyota FT-AC bakal muncul di LA Auto Show

Next post

5 sebab mengapa Perodua Myvi adalah kereta keluarga yang baik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *