Berita Auto

Infiniti QX50 Dengan Enjin Variable-Compression (VC-T) Baharu Yang Unik

Infiniti akan mengeluarkan enjin variable-compression produksi pertama dunia apabila mengeluarkan SUV midsize QX50 2019 awal tahun depan.

VC-T adalah inline-4, 2.0-liter baharu yang menggabungkan kuasa enjin petrol turbo berprestasi tinggi dengan tork dan kecekapan enjin diesel yang maju, tetapi tanpa pelepasan yang tinggi. Ia mempunyai keupayaan untuk menaikkan atau merendahkan strok omboh di kebuk pembakaran dengan lancar, bergantung pada keadaan pemanduan yang dikesan dan input dari pemandu, untuk memilih nisbah mampatan yang terbaik di antara 8: 1, kebiasaan untuk enjin prestasi tinggi dan 14: 1 untuk kecekapan tinggi. Pada dasarnya, ia memberikan prestasi V6 tetapi jauh lebih cekap, dengan peningkatan kecekapan bahan bakar antara 10 hingga 15% berbanding dengan pesaing terbaiknya.

Ia juga lebih senyap, lebih ringan dan padat berbanding enjin V6 dengan output kuasa setanding, dianggarkan 268 kuasa kuda dan 288 kilogram kaki tork.

Enjin ini dijangka memberikan keuntungan ekonomi bahan bakar sebanyak 27 peratus dalam rating EPA lebuhraya-bandar berbanding QX50, yang berenjin V6 3,7 liter. Model 2019, dilengkapi dengan VC-T, perlu mendapatkan kira-kira 26 mpg dalam ekonomi bahan api gabungan, dan ia akan mencapai 60 mph hampir satu saat lebih cepat daripada rakan-rakan empat silindernya yang lain.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Hanya VC-T pilihan enjin untuk 2019 QX50, dan ia memerlukan petrol gred premium. Ia juga boleh didapati hanya dengan transmisi continuously variable otomatik.

 

Previous post

Perkenalkan Volkswagen Virtus ... Pengganti Vento

Next post

Jualan Perodua Myvi Luar Jangkaan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *