Sukan

Dream Chaser Dan Cabaran Vios: Bersama-sama Mengembalikan Motorsport

Sukan permotoran di Malaysia bukan senang. Dekad demi dekad, kita melihat trek-trek dan acara-acara dihentikan. Kepada ramai, perlumbaan di peringkat profesional atau separa-profesional adalah matlamat yang tidak realistik untuk diteruskan. Tetapi untuk satu pasukan, impian dan semangat perjuangan mereka masih hidup.

Dream Chaser terdiri daripada mereka yang terlibat dalam sukan motorsport sudah bertahun-tahun. Pada tahun 2014, mereka menyedari bahawa golongan muda-mudi kurang terlibat dalam bidang ini dan ianya telah menjadi misi mereka untuk mengubahnya. Selama kira-kira 3 tahun, Dream Chaser telah memperkenalkan darah baru ke sukan motorsport.

Tanggungjawab utama mereka adalah memberi pemandu baru latihan, struktur penganjuran untuk kerjaya perlumbaan yang berterusan serta penyelenggaraan kenderaan untuk trek. Mereka mempunyai program subsidi dan sistem mentor untuk menghapuskan halangan memasuki sukan motorsport tempatan. Sebahagian daripada perniagaan ini juga sangat mesra pelabur, kerana pasukan itu membantu pemilik kereta untuk menyewa kereta mereka kepada amatur-amatur.

Pengurus program mereka, CY Ong, juga telah berusaha keras untuk memberikan insentif kepada yang kurang berpengalaman untuk meneruskan perjuangan mereka. Lagipun, berlumba memerlukan masa dan wang dan jika tiga pasukan teratas dibiayai dengan lebih baik dan berpengalaman lebih, pemandu yang paling bersemangat pun boleh kehilangan wap. Dream Chaser berjaya melancarkan kategori baru yang memberi ganjaran kepada pendatang baru yang berbakat dalam perlumbaan seperti Malaysian Championship Series (MCS).

Walaupun begitu, perlumbaan yang disanksi seperti MCS boleh menjadi beban kewangan yang amat berat untuk pemandu baru. Pada tahun 2017, Siri One Make Race Toyota telah dimulakan dengan itu Cabaran Vios.

Cabaran Vios adalah sesuai untuk Dream Chaser. Toyota sendiri telah melabur, menampung sejumlah besar kos dengan membekalkan kereta sedia-lumba dan penganjuran acara itu. Dan sejak kereta semua sama, ia benar-benar terpulang kepada pemandu untuk pelajari had kenderaan mereka dan untuk mengetahui cara menavigasi trek.

Ini telah membolehkan pasukan Dream Chaser menyinar. Pelaburan mereka dalam analisis data dan perkongsian mereka dengan pelumba profesional seperti Mark Darwin membolehkan mereka untuk belajar dari kesilapan yang dibuat dan secara sistematik memperbaiki bagaimana pelumba baharu memandu. Gabungan data dan pengalaman ini penting untuk mengajar kemahiran fizikal atau kesukanan.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Lama kelamaan, mereka akan menambah lebih banyak pemandu bertaraf dunia ke senarai calon-calon yang berjaya. Terima kasih kepada Cabaran Vios, Dream Chaser kini mempunyai mainstream visibility yang mereka usahakan selama ini.

Sekitar 30,000 penonton hadir pada perlumbaan Vios Challenge yang pertama pada bulan Ogos. Tidak dinafikan, menjelang akhir musim 4-perlumbaan, generasi generasi muda akan mengetahui bahawa perlumbaan dan motorsport adalah mengenai pemanduan, bukan mengenai kos dan halangan yang terlibat. Dream Chaser akan berada di sana untuk membangunkan mereka yang ingin menjadi sebahagian daripada bidang yang menarik ini.

 

 

Previous post

Aston Martin DB11 Volante didedahkan

Next post

McLaren Kembali Ke Malaysia ... Dalam Hanya Beberapa Minggu Sahaja

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *