Konsep / Lakaran / Intipan

Mazda Rancang Menuju Sepenuh Elektrik Menjelang 2030

Mazda Motor merancang  semua kenderaannya eletrik menjelang awal 2030-an memandangkan lebih banyak pembuat kereta mengalihkan strategi untuk memenuhi peraturan pelepasan global yang ketat.

Pembuat kereta itu akan menggunakan motor elektrik dalam semua modelnya pada masa itu, Kyodo News melaporkan, tanpa menyebut sumber. Jurucakap Mazda enggan mengulas mengenai laporan itu. Pada masa ini, barisan Mazda tidak termasuk sebarang kenderaan elektrik, walaupun ia menjual satu model hibrid, versi Mazda3.

Syarikat itu berkata ia akan memperkenalkan teknologi powertrain elektrik termasuk EV dari 2019. Untuk mengejar pembuat kereta lain termasuk Nissan Motor, yang sudah memasarkan kereta elektrik, Mazda telah bekerjasama dengan Toyota Motor untuk membangunkan teknologi ini.

Sementara itu, ia juga telah menghasilkan enjin petrol ultra cekap, yang boleh digunakan dalam kacukan, dan merancang untuk memasukkannya ke dalam kereta dari tahun 2019. Membuka teknologi baru bulan lepas, Mazda CEO Masamichi Kogai berkata petrol, diesel dan elektrik, kenderaan teknologinya akan “wujud bersama” pada masa akan datang.

Pembuat auto ini, yang juga pakar dalam enjin diesel yang sangat cekap melancarkan model CX-8 baru di Jepun baru-baru ini, yang kini hanya boleh didapati sebagai model diesel.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Previous post

Ford Ranger XL Standard trak pikap mampu milik

Next post

Defender Klasik 4 × 4 Mengekalkan Pengeluaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *