Berita Auto

Honda Sambut 25 Tahun Fireblade Dan Type R

2017 menandakan ulang tahun ke-25 pelumba ikon jalanan Honda: Fireblade dan Type R. Kedua-duanya diperkenalkan ke dunia pada tahun 1992, kedua-dua jenama prestasi akan mencapai tahap tertinggi dalam kelas masing-masing dan mengambil jenama Honda ke status legenda.

Merayakan seperempat abad Fireblade dan Type R di Rockingham minggu ini, Honda UK memberikan sekumpulan tetamu  pilihan  peluang untuk menunggangi CBR1000RR Fireblade dan CBR1000RR Fireblade SP baru bersama pilihan Fireblades yang sangat istimewa sepanjang zaman, termasuk yang asal 1992, serta semua variasi Civic Type R, Accord dan Integra.

 

Sejarah Type R

‘R’ pertama ialah NSX-R, dan ia menetapkan templat: peningkatan kejuruteraan yang diilhamkan oleh motorsport, enjin revolusi tinggi yang berkuasa, suspensi tertumpu dan, sudah tentu, lencana merah Honda terkenal di muncungnya. Pada mulanya ia dipanggil NSX-R: penunjuk dalaman ‘R-Type’ kemudian diformalkan sebagai Type R.

Yang pertama mendarat di pantai UK adalah Integra DC2 pada tahun 1998, dan cepat diikuti oleh Accord. Tetapi 2001 adalah tahun breakthrough dengan EP3 membuat kemunculannya dan membawa hothatch kepada orang ramai. Hampir 21,000 telah dijual lebih dari enam tahun sehingga 2007, menjadikannya R paling berjaya sehingga kini. FN2 diikuti Type R yang hangat di UK.

Tetapi kemelesetan ekonomi global pada tahun 2011 menyebabkan jenama Type R ditangguhkan. Tiga tahun berlalu sebelum FK2 membuat debutnya. Dilancarkan lewat dalam kehidupan Civic standard, terdapat kurang daripada 2,500 FK2 di jalanraya; Honda menjangkakan kereta itu menjadi barangan collector.

And now 2017 sees the latest incarnation hit retail forecourts. Engineered from the ground up alongside the standard Civic, the FK8 joins the product line up very early in the Civic family life cycle and is famous for being the only hot hatch that puts more than 300PS through the front wheels.

Dan sekarang 2017 melihat penjelmaan terbaru yang melanda showroom. Direkayasa dari dasar bersama dengan Civic standard, FK8 menyertai barisan produk yang sangat awal dalam kitaran hayat keluarga Civic dan terkenal kerana menjadi satu-satunya hothatch dengan lebih  300PS melalui roda depan.

Sejarah Fireblade

Pada tahun 1992, 25 tahun yang lalu, sebuah motosikal tiba yang akan mengubah adegan super sport selama-lamanya. Visi bekas penunggang ujian Honda, Tadao Baba, Fireblade mempunyai kuasa moto 1000 cc dengan ketangkasan moto 600 cc. Pemikiran radikal dari Baba tertumpu pada nisbah kuasa dengan berat atau, sebagaimana yang dipanggilnya, konsep Total Control – reka bentuk yang menyokong setiap generasi Fireblade.

Setiap penjelmaan telah membina warisan Fireblade yang asal, menyediakan pakej hebat yang berfungsi dengan sangat baik di trek dan, lebih penting lagi, adalah kedua-duanya menggembirakan dan memberi ganjaran unik untuk menunggang di jalan terbuka. Fireblade hari ini mengambil Total Control Concept  yang extreme, dengan nisbah kuasa sebanyak 65% lebih baik daripada yang asal 1992 Baba.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

Previous post

Konvoi MSVCR Dari Chepor Ke Majlis Perbandaran Ipoh

Next post

Petronas, MAS Cargo Jalin Usahasama dengan Harley-Davidson Sempena Konvoi Borneo International H.O.G. Rally Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *