Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Continental Pamer ContiSense Dan ContiAdapt di Frankfurt

Dari kamera cermin pandang belakang ke enjin dan transmisi yang boleh menyesuaikan diri dengan rupa bumi berdasarkan GPS dan maklumat lain, banyak bahagian kereta tradisional telah berteknologi tinggi. Tetapi tayar tidak banyak berubah sejak kemunculan kereta. Perubahan radikal terakhir di mana getah memenuhi jalan adalah apabila tayar steel-belted radial diperkenalkan hampir 70 tahun yang lalu.

Di Frankfurt Auto Show minggu lalu, Continental menunjukkan dua konsep tayar berasaskan teknologi-ContiSense dan ContiAdapt-yang boleh mengubah cara kami menunggang getah.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

ContiSense menggunakan sensor tertanam dalam getah konduktif elektrik untuk sentiasa mengukur kedalaman dan suhu bunga dan menghantar maklumat kepada receiver dalam kereta. Sudah tentu, tekanan sudah diukur pada semua kereta baru melalui sistem Tire Pressure Monitoring System (TPMS). Tetapi TPMS kereta hanya memberi amaran tentang tekanan yang kurang, sedangkan ContiSense dapat memberitahu pemandu dengan segera apabila tayar bocor.

Continental merancang untuk mengembangkan ContiSense, yang boleh di pasaran dalam tempoh lima tahun, supaya ia juga boleh menghantar maklumat mengenai permukaan jalan, termasuk suhu dan kehadiran salji atau air, kepada pemandu atau pemandu telefon pintar melalui Bluetooth. Di sinilah ContiAdapt akan dapat dimajukan dari segi teknikal.

 

 

Previous post

Ini Dia Genesis G70, Jawapan BMW 3-Series Korea

Next post

Mahindra dan Ford Bersetuju Meneroka Pakatan Strategik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *