Berita Auto

Apakah Masa Depan Jeep di Malaysia?

Saya minat sekali Jeep Wrangler. Jadi ianya agak menyedihkan bila difahamkan bahawa Jeep di Malaysia dalam kesusahan.

Walau bagaimana pun bilik pameran utama Jeep di Malaysia terus mengibarkan bendera mereka tinggi dan masih terdapat model yang berkilat di bilik pameran. Tetapi tanpa model baru dalam masa terdekat, tiada rancangan pemasangan tempatan (CKD) dan mata wang AS yang meningkat, bolehkah Jeep bertahan di Malaysia?

Terutamanya hari ini dengan insentif CKD & EEV yang membolehkan Mercedes-Benz menjual SUV mereka pada harga yang susah diabaikan dan BMW terus menjual plug-in hybrid X5 mereka pada harga yang sangat baik dan jangan lupa penjualan panas Volvo XC90 plug-in-hibrid.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Jeep akan terus membina Wrangler generasi semasa sehingga Mac 2018, yang bermaksud generasi lama dan baru akan dijual bersebelahan selama beberapa bulan. Jeep tidak mendedahkan terlalu banyak spesifik tentang Wrangler yang akan datang, tetapi maklumat di internet mengatakan ia sepatutnya mengekalkan pembinaan kerangka klasiknya dengan badan intensif aluminium yang baharu. Wranglers diesel dan hibrid juga dikhabarkan, tetapi belum disahkan.

Sementara itu, pembuat kereta China, Great Wall Motors, berkata bulan lalu ia mahu berbincang dengan Fiat Chrysler mengenai pembelian jenama Jeep. Seminggu kemudian, Great Wall Motors memetik “ketidakpastian besar” mengenai pembelian itu dalam pemfailan dengan Bursa Saham Shanghai, menurut Bloomberg News. Great Wall Motors tidak membuat kenyataan.

Great Wall Motors yang dikawal oleh jutawan Wei Jianjun, beberapa tahun kebelakangan ini kurang berjaya dengan model-model baharu di negara sendiri, tetapi sejak itu telah menikmati pendapatan dan keuntungan yang semakin meningkat dengan pasaran luar negara.

Previous post

BMW 530i M Sport versi CKD dilancarkan

Next post

Akrapovič di Frankfurt International Motor 2017

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *