Gaya Hidup

Proton Wira Malaysia Letrik Sepenuhnya

Dr. Chew Kuew Wai adalah Profesor Madya di Universiti Tunku Abdul Rahman. Dia mungkin bukan Elon Musk, tetapi orang ini dan pasukan pelajarnya dari Fakulti Kejuruteraan & Sains Universiti telah membina sebuah kereta elektrik.

Ia mungkin tidaklah kelihatan sebanyak mana, tetapi apa yang anda cari ialah sebuah kereta yang boleh membawa anda sejauh 80 kilometer secara penuh. Itu mungkin tidak begitu menarik, tetapi apabila anda pertimbangkan betapa sedikitnya wang yang diperlukan untuk membina kereta itu, ia cukup luar biasa.

Kebanyakan komponen berkaitan dengan powertrain elektrik ini datang dari A.S. Motor 144VDC menelan sebahagian besar daripada belanjawan RM100,000. Ini dikompaun lagi oleh kos penghantaran yang tinggi.

 

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Satu kompromi utama pasukan Dr. Chew adalah dengan bateri. Daripada menggunakan bateri Lithium, yang akan mempunyai kapasiti yang meningkat dan berat yang lebih ringan, pasukan itu terpaksa menggunakan bateri asid plumbum yang boleh dicas semula yang lebih murah. Mungkin kelihatan sama dengan bateri kereta, tetapi mereka pada asasnya berbeza kerana ini direka untuk discaj ke tahap yang lebih rendah dan lebih kerap tanpa banyak kemerosotan.

Dalam kes Wira ini, 12 bateri asid plumbum telah dipasang bersama. Sebahagian besar disimpan di but, tetapi ada yang terpaksa ditempatkan di dalam ruang penumpang belakang, menjadikan tempat duduk belakang tidak berguna langsung.

 

Projek ini bermula pada tahun 2012 dan mengambil masa 2 tahun untuk disiapkan.

 

Wira lektrik UTAR menunjukkan bahawa membina sebuah kereta elektrik, atau sekurang-kurangnya menukar kenderaan sedia ada untuk menggunakan powertrain elektrik memang boleh dilakukan.

Previous post

Ford 1.0L EcoBoost Dinobat Enjin Terbaik Antarabangsa Untuk 6 Tahun Berturut-turut

Next post

Porsche 911 GT2 RS Muncul Dengan 700 HP!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *