Gaya Hidup

China’s SAIC Akan Bina Kereta MG Di India

Motor SAIC, pembuat kereta yang paling banyak jualan di China, merancang untuk mendirikan kilang pembuatan kereta pertamanya di India memandangkan pembuat kereta Cina ini lebih mendorong ke pasaran luar negara. Ini boleh merangsang pengenalan MG kembali di Malaysia.

SAIC akan membawa jenama MGnya ke India dan memulakan operasi pada 2019. SAIC akan menubuhkan unit milik penuh di India, yang diketuai oleh bekas eksekutif General Motors, Rajeev Chaba. Ia akan mengumumkan butiran mengenai kilang pembuatan dan strategi produknya kemudian nanti.

Kemasukan SAIC akan menjadikannya pembuat kereta Cina pertama yang menghasilkan kereta penumpang di India, dijangka menjadi pasaran kenderaan ketiga terbesar di seluruh dunia pada tahun 2020. China menggalakkan syarikat domestiknya untuk meneroka di luar negara dan mendapatkan bahagian pasaran yang lebih besar, sebagai sebahagian daripada matlamat yang lebih luas untuk mengukuhkan industri auto negara.

Jenama MG sedang menjalani pembaharuan di bawah SAIC, yang melancarkan konsep coupe sukan di pameran kereta Shanghai pada bulan April. Pembuat kereta itu berharap pada prototaipnya untuk membantu mengangkat profil marque ini di kalangan pengguna tempatan dan luar negara.

SAIC menguasai MG, jenama bersejarah UK, selepas menggabungkannya pada tahun 2007 dengan Nanjing Automobile, yang membeli aset MG Rover berikutan kejatuhan pembuat kereta pasaran-besar milik British pada 2005. Kereta MG kini dijual di UK Dan China. Mereka kini dibina hanya di China selepas SAIC mengakhiri pembuatan terakhir kereta ini di kilangnya di Longbridge, England, tahun lepas. SAIC mengatakan ia akan mula menjual MG di tanah besar Eropah bermula pada tahun 2019.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Firma yang berpangkalan di Shanghai, yang mempunyai usaha sama dengan General Motors dan Volkswagen di China, telah mengeksport kenderaan utiliti Buick Envision  yang dibuat secara tempatan ke Amerika Utara sejak Mei tahun lepas.

 

SAIC, yang juga memiliki jenama Maxus dan Roewe, telah mengatakan bahawa mereka sedang membuat persediaan untuk memasuki A.S.

 

Previous post

PICKnGO - Aplikasi Teksi Untuk Perjalanan Mudah, Selamat dan Pantas

Next post

Audi A8 Baharu Muncul Di Premiere Spider-Man: Homecoming Dengan Selubung Camo

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *