Berita Auto

Lotus Cars Sudah Sedia Untuk Meraih Keuntungan

Lotus berkata mereka masih di jalan yang menuju keuntungan tahun ini meskipun 41 juta pound (USD50 juta) kerugian dalam tahun kewangan yang terbaru ini.

Lotus, yang masih dimiliki DRB-Hicom Malaysia, berada di landasan yang akan mencapai keuntungan pada tahun kewangan ini seperti yang diukur oleh EBITA (pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan).

Kerugian bagi tahun kewangan berakhir Mac 2015 adalah sedikit rendah berbanding 45.2 juta pound yang hilang tahun kewangan yang lalu, menurut dokumen yang difailkan oleh syarikat. Hasilnya termasuk 13.2 juta pound write-down ditanggung selepas Lotus berhenti kejuaraan Formula 1 lebih awal daripada jadual. Lotus kehilangan 65.6 juta pound pada tahun 2014 dan 159.4 juta pound pada tahun sebelumnya.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

Pendapatan bagi tahun kewangan 2016 susut 17% kepada 79 juta pound selepas perubahan peraturan keselamatan memaksa Lotus untuk menggantung jualan kereta sport mewah Evora di A.S, pasaran kereta sukan terbesar di dunia. Jualan unit berbanding tahun kewangan jatuh kepada 1,607 daripada 2,015 pada tahun sebelumnya.

Evora 400 kemasan kini kembali dijual di A.S Ogos lalu dan permintaan telah menjadi begitu kuat bahawa kini AS merupakan pasaran terbesar Lotus.

 

Previous post

Kerja-Kerja Naik Taraf Di Sekitar Persimpangan Salak, Lebuhraya Kuala-Seremban

Next post

Mercedes-Benz Malaysia Terus Ungguli Segmen Premium 2016

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *