Gaya Hidup

Kereta Berkuasa Diesel Masih Kurang Popular di Malaysia

Enjin diesel boleh menjadi lebih berkesan kerana bahan apinya membakar pada suhu yang lebih tinggi daripada petrol. Tetapi kepadatan tenaga yang lebih tinggi diesel bermakna ia juga boleh mengeluarkan lebih asap hitam. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, pengeluar kereta telah meningkat catalytic converters untuk membakar arang / asap dan telah menambah penapis untuk menangkap lebih pelepasan.

skyactiv-d-engine

Eropah secara besar-besaran bertanggungjawab mempopularkan dan menghaluskan diesel, sebahagiannya disebabkan oleh insentif cukai baru-baru ini yang memihak kepada kereta diesel.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Kemudian ada isu kos, yang tidak begitu baik di MALAYSIA kerana harga diesel biasanya HANYA kurang 10 sen setiap liter berbanding petrol tanpa plumbum. Walau bagaimanapun, ekonomi yang ditawarkan dari enjin diesel adalah kunci dan mungkin menjadi komponen yang besar bagi usaha ke arah kereta keluarga diesel dan juga SUV bersaiz besar.

 

skyactiv-driveSalah satu kelemahan utama enjin model diesel dahulu  adalah pecutan yang  perlahan dan rumit. Kemajuan terkini dalam teknologi diesel telah hampir menghapuskan kelemahan itu dan telah mencipta enjin diesel peribadi dengan pecutan yang menyaingi rakan-rakan petrol mereka.

Pemandu yang sedang mencari boost yang cepat di lampu isyarat akan mendapati bahawa sedan diesel baru ini akan memberikan mereka pecutan yang mereka inginkan. Ambil contoh enjin diesel Mazda SKYACTIV semua baharu yang telah diperkenalkan di dalam sedan Mazda6 dan Mazda CX-5 SUV.

mazda6-seats

Dengan nisbah mampatan diesel enjin paling rendah di dunia, enjin diesel cekap dan bersih ini akan mematuhi peraturan-peraturan gas ekzos yang ketat di peringkat global tanpa bantuan sistem rawatan NOx (nitrogen oksida) yang mahal.

Mazda 2.2L SKYACTIV-D adalah enjin diesel bersih teknologi yang paling maju dari Mazda yang mengeluarkan pelepasan NOx ultra-rendah yang mematuhi ketat piawaian Euro 6 tanpa NOx selepas rawatan yang mahal. Ianya yang paling rendah di dunia, 14: 1 mampatan membolehkan pengurangan berat enjin dan geseran mekanikal, menyebabkan kecekapan bahan api terbaik dunia. Tork yang tinggi, penghantaran kuasa yang lancar dan linear adalah hasil  dua peringkat turbochargers berkembar, satu kecil dan satu besar, mencapai tork yang tinggi dan tindak balas pada kelajuan yang rendah, dan kuasa yang tinggi pada kelajuan tinggi.

mazda6-style-shot-3

Low compression SKYACTIV-D 2.2 ini  meningkatkan masa pembakaran dan kecekapan. Output diesel bersih yang lebih tinggi menyajikan 175PS pada 4,500rpm dan 420nm pada 2,000 rpm. Seperti SKYACTIV-G 2.5, semua SKYACTIV-Ds dilengkapi dengan balance shaft, yang memulangkan getaran tambahan yang dijana oleh kuasa diesel.

Mazda6 berkuasa Diesel 175PS ini boleh memecut 0-100km / h dalam 8.4 saat dan kelajuan maksimum 216km / j.

Angka-angka ini adalah lebih menakjubkan apabila mempertimbangkan penggunaan diesel: iaitu 4.8L / 100 km dan 127g / km. Membuka jalan bagi Mazda-Mazda lain, Mazda6 baharu yang menaikan auranya dengan penuh kematangan.

Mazda6 SKYACTIV-D boleh didapati dalam varian Sedan, dengan SKYACTIV-D enjin 2.2L diesel dan SKYACTIV-DRIVE 6-kelajuan automatik. Harga jualan ialah RM202,830 OTR tanpa insurans. Terdapat dalam 4 pilihan warna: Soul Red Metallic, Snowflake White Pearl, Meteor Grey dan Sonic Silver Metallic.

CX-5 SKYACTIV-D datang dengan pilihan 2WD, dengan SKYACTIV-D enjin 2.2L diesel dan SKYACTIV-DRIVE 6-kelajuan automatik. Harga jualan adalah dari RM161,529 OTR dengan insurans. Terdapat dalam 4 pilihan warna: Aluminium Metallic, Arctic White, Blue Reflex dan Meteor Grey.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-English_650x85_20160610

Mazda CX-5 Skyactiv-D

Previous post

16,000 km Dengan Ekspidisi VW Amarok Polar

Next post

Mungkinkah Konsep Suzuki Menjadi Proton Preve Baharu?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *