Gaya Hidup

Berhati-hati Memandu Ketika Hujan …… Jangan Memandu Di Luar Keupayaan Anda

Hujan lebat dan banjir kilat kembali muncul setiap hari pada minggu lalu. jalan raya yang basah akan menggandakan jarak berhenti anda supaya ia adalah yang terbaik untuk meningkatkan jarak antara kereta anda dengan kereta di hadapan untuk mengelakkan kemalangan.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Wiper dan lampu sangat penting – pastikan cermin depan anda terang dan jangan gunakan lampu high beam anda jika ada kenderaan bertentangan. Cahaya lampu high beam boleh membutakan pemandu dari arah depan seketika dan mengurangkan pengiraan mereka kedudukan sebenar anda di jalan raya.

GoodYear wet

Adalah penting untuk menggunakan lampu kabus belakang anda hanya apabila sesuai. Apabila jarak penglihatan yang sangat terhad, lampu kabus belakang membuat anda lebih senang dilihat oleh penguna lalu lintas lain, tetapi jika digunakan secara tidak wajar mereka boleh menopengkan lampu brek anda. Juga berhati-hati semasa memotong kenderaan lain, terutama lori besar dan bas yang akan membuang-up banyak semburan air dari tayar yang besar.

bosch-clear-advantage-wiper-2-lowres

Berjaga-jaga akan lopak dan air bertakung di tepi jalan. Memandu meredahnya dengan laju boleh mengurangkan pandangan anda memerhati kenderaan lain. Dalam kes-kes extreme ia juga boleh menyebabkan aquaplaning. Ini adalah bila air menghalang tayar kereta mencecah jalan raya. Jika steering anda tiba-tiba ‘ringan’ semasa memandu melalui air, JANGAN brek atau mengemudi, hanya lepas pedal accelerator dan tunggu sehingga anda melepasi air sebelum anda cuba untuk brek atau mengemudi semula.

Previous post

Ini Kangoo Baharu Semua Letrik

Next post

Lexus LS Baharu Bakal Tampil di Detroit Auto Show

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *