Gaya Hidup

Apabila Kereta Anda Kena Recall Untuk Beg Udara Takata …… Apakah Yang Dilakukan?

Apabila kereta adalah dipanggil semula untuk beg udara, ia menerima inflator baru, yang merupakan sarung logam yang mengandungi bahan letupan yang membantu mengembung beg udara. Bahan letupan, yang mengandungi kompaun volatile ammonium nitrat, boleh memecahkan dari masa ke masa atau apabila terdedah kepada kelembapan, dan mungkin menimbulkan bahaya.

Takata telah menyedari kecacatan itu sejak 2004, apabila beg udara yang pecah dalam  Honda Accord 2002 di Amerika Utara. Pada masa itu, pengeluar menganggap pecahan itu anomali dan tidak melapurkannya kepada pengawal selia keselamatan. Ia mengambil Takata dan Honda empat tahun lagi untuk mengeluarkan recall pertama oleh pembuat mengenai kecacatan itu, pada tahun 2008, dan hanya untuk 4,000 kenderaan. Dan sejak itu, masalah itu membara besar.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_20160610

Sebanyak 14 pembuat kereta telah recall kira-kira 28 juta pengepam di dalam 24 juta kenderaan. Dalam sesetengah kereta, beg udara di kedua-dua pemandu dan sebelah penumpang telah dipanggil semula.

Tetapi masalahnya lebih meluas. Takata telah menjual sebanyak 54 juta inflators sejak tahun 2000 yang mengandungi ammonium nitrat.Ini bermakna berpuluh-puluh juta kereta dengan inflaters berpotensi bermasalah di jalan raya yang belum dibetulkan, atau dalam beberapa kes, telah tidak dipanggil semula.

 

 

Previous post

Nissan Serena S-Hybrid Talaan IMPUL Dilancarkan - Dari RM145,578

Next post

Volvo Telah Bekerja Keras Sejak Kelahiran Semulanya Dengan Pelancaran XC60 SUV

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *