Konsep / Lakaran / Intipan

Suis-suis Dalam Kereta Akan Pupus Tidak Lama Lagi

Masa depan suis dalam kereta dan butang nampaknya tidak menentu kerana langkah untuk menawarkan kawalan berasaskan isyarat semakin jelas. Continental telah membangunkan penyelesaian yang meletakkan zon pengesanan gerak isyarat pada stereng dan bukannya konsol tengah. Itulah di mana ianya terletak di BMW 7 siri baru generasi yang keluar pada tahun lepas.

Continental percaya penyelesaiannya adalah peningkatan kerana gerak isyarat pemandu boleh ditafsirkan tanpa memerlukan pemandu untuk melepaskan tangan dari stereng, yang mengurangkan gangguan dan meningkatkan keselamatan.

Sistem baru boleh mengesan empat isyarat yang berbeza: menetapkan navigasi, melayari melalui aplikasi dan memulakan muzik, menjawab panggilan dan mengawal komputer kereta.

“Gerak isyarat intuitif untuk pemandu dan berdasarkan kaedah operasi biasa telefon pintar dan peranti pintar yang lain,” Ralf Lenninger, ketua strategi, pembangunan sistem dan inovasi di bahagian dalaman Continental.

Continental percaya penyelesaian yang akan membolehkan pembuat kereta untuk menggantikan banyak kawalan yang telah membuat stereng moden kelihatan seperti sesuatu dari dalam kapal angkasa.

Dua panel telus plastik – tanpa apa-apa komponen elektronik – yang terletak di belakang kemudi boleh membaca gerak isyarat yang pada mulanya disampaikan melalui ibu jari pemandu menggunakan usul biasanya untuk mengawal pad sentuh.

Ia juga adalah mungkin untuk menerima atau menolak panggilan telefon dengan flip cepat jari.

Di samping itu, pemandu boleh mendapatkan muzik untuk mula bermain dengan gerakan ketik dua kali ibu jari.

Continental berkata sistem itu boleh disepadukan dalam banyak kelas kenderaan yang berbeza, model bukan sahaja premium, dan gerak isyarat baru boleh ditambah pada bila-bila masa.

Pembekal Jerman ini masih belum ada pesanan untuk sistem ini kerana ianya adalah amat baru lagi. Tidak ada yang sama di pasaran lagi, kata seorang jurucakap Continental.

 

Previous post

Subaru BRZ Series.Yellow Untuk Amerika Syarikat Sahaja

Next post

Foto KTM 390 Duke 2017 Bocor

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *