Gaya Hidup

Nilai Kereta Reconditioned Akan Menjunam Terima Kasih Kepada Brexit

Beberapa minggu yang akan datang akan menjadi menarik melihat apa yang pengedar kereta terpakai  / dibaikpulih Malaysia akan lakukan dengan simpanan kererta-kereta yang sedia kerana Brexit. Mengapa? Ini kerana  kebanyakan kenderaan dibaikpulih Jerman di Malaysia yang dibawa dari Britain dan dibeli dengan mata wang British tinggi sebelum pengumuman Brexit.

aston_martin_v8_vantage

 

bentley_continental_flying_spur

Ahli Pekema membeli stok semasa  kenderaan AP Mercedes, BMW, Audi dan Porsche dibaikpulih  dari Britain dengan kadar pertukaran British tinggi. Kini dengan Brexit nilai pembelian mereka menjadi negatif di rantau ini di antara 15-20% lebih rendah kerana mata wang British yang lebih lemah dan juga nilai-nilai kereta terpakai semakin berkurangan di Britain.

bmw_m5

Ini bermakna semua kereta  import dibaikpulih masa depan dari Britain akan menjadi lebih menarik menyebabkan lonjakan selanjutnya kenderaan dibaikpulih diimport dari Britain masuk ke negara kita pada kira-kira 5-6 bulan untuk melihat kesan sebenar. Sejauh mana ini akan sebahagian besarnya ditentukan oleh faktor-faktor ekonomi.

land_rover_discovery

Kesan Brexit berpotensi membimbangkan kedua-dua pasaran kereta baru dan terpakai di Malaysia. Pertama, kelemahan sterling British dan peningkatan import yang murah UK bermakna harga kereta terpakai di Malaysia boleh jatuh mendadak daripada kedudukan mereka. Ini boleh meninggalkan ramai pembeli kereta dalam ekuiti negatif sebagai nilai kereta yang mereka memandu jatuh di bawah apa yang mereka berhutang dengan bank mereka.

mercedes-benz_e-class

 

range_rover_evoque

Kesan kejatuhan mendadak dalam nilai kereta terpakai yang amat ketara untuk Pekema pengimport kenderaan terpakai/dibaikpulih  yang mempunyai stok besar di Malaysia dan juga di Britain.

Ia akan menjadi satu pasaran pembeli dan tawaran di lot kereta terpakai akan lebih baik pada bulan-bulan yang akan datang. Sabar & tungguuuuuuu.

range_rover_autobiography

Previous post

Dari Kereta Matchbox ke Kereta Klasik Moden

Next post

Mercedes-AMG Akhirnya Dedahkan GT R

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *