Berita Auto

Cara Bagaimana Teknologi 3-Wet Ford Membantu Membuat Cat Kenderaan Berkilat Dan Tahan Lama

Perkataan seperti “calar”, chip” and “karat” cukup untuk mengecut hati mana-mana pemandu apabila bercakap tentang cat kereta mereka.

ford_fusion_1

Walau bagaimanapun, pemandu Ford boleh reda hati mereka sedikit kerana teknologi inovatif cat 3-wet Ford – dikenakan kepada kebanyakan kenderaan Ford di Asia Pasifik – menghasilkan cat tahan lasak dan lusuh penggunaan sehari-hari, dan mampu untuk menjaga penampilan cemerlang tahun demi tahun.

Frozen-White-Ford-GT

Langkah pertama dalam sistem cat Ford adalah rawatan awal. Di sini, sheet-metal badan kenderaan dicelup ke dalam kolah bersih, penggores dan pelindung – inilah masanya lapisan fosfat pelindung dikenakan  ke badan kenderaan.

Ford Fiesta 1.5L Titanium

Badan itu kemudian dibawa melalui proses elektro-pemendapan di mana ia dicelup ke dalam mandian cat dengan arus elektrik, yang membantu melekatkan cat kepada logam dan lapisan fosfat.

Mencelup badan logam ke dalam mandian ini membolehkan salutan untuk meliputi seluruh permukaan badan, kedua-dua di dalam dan diluar. Kenderaan Ford di Asia Pasifik juga menggunakan lapisan polyvinylchloride, sebagai lapisan anti-cip. Ini melindungi cat dari kesan menyerpih yang disebabkan oleh batu-batu, yang boleh membawa kepada karat.

Selepas semua ini dilakukan, proses mengecat 3-wet bermula. Badan kenderaan digulingkan melalui tiga aplikasi cat yang berbeza: primer, kot warna dan kot clear. Primer melindungi lapisan yang lebih rendah daripada pendedahan kepada unsur-unsur seperti cahaya matahari, dan membantu dengan rintangan cat dari calar dan cip, kerana primernya yang mampu menyerap sebahagian daripada kesan batu.

Seterusnya, kot warna dan kot clear top memberi kenderaan warna yang terang, kilauan dan lapisan tambahan perlindungan. Untuk memastikan semua bahagian-bahagian sistem cat memenuhi standardnya, Ford mempunyai pelbagai ujian yang menyemak segala-galanya daripada cat rintangan chip- dan calar  kepada bagaimana ia boleh mengekalkan gloss dan warna dari masa ke masa.

 

Ford EcoSport 1.5L Titanium

Previous post

Ford S-Max MPV Mewah

Next post

Besar Dan Penuh Dengan Kejutan: Ulasan Video Weststar Maxus G10

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *