Konsep / Lakaran / Intipan

Cara-cara Memanjangkan Hayat Bateri Kereta Anda …… Akan Memakan Masa Hanya 15 Minit

Selalu periksa dan pastikan bateri anda senantiasa bersih.

Tanda-tanda yang bateri kenderaan yang tidak diselenggara dengan baik.

Kelembapan, kotoran, karat, penyambung kabel longgar, kabel lusuh atau rosak, penutup bateri sel retak atau kotaknya retak adalah di antara kes-kes yang ekstrem. Kelembapan dan kotoran adalah penyebab kakisan pra-matang, satu keadaan yang memendekkan hayat bateri dalam masa yang paling singkat.

Jadi apa yang anda perlu lakukan sebelum anda mula membersihkannya bateri kenderaan?

Ia bukan semudah menggunakan kain dan beberapa gris siku untuk membersihkan bateri. Sebelum anda memulakan proses pembersihan, ada segelintir perkara yang anda perlu lakukan. Pertama sekali, tidak merokok apabila bekerja dengan bateri kereta atau apa-apa jenis bateri. Asid sulfuriknya menjana gas hidrogen, yang sangat mudah terbakar. Dengan enjin dimatikan, putuskan sambungan kabel negatif yang pertama (kebiasaannya kabel berwarna hitam).

Sesudah prosedur keselamatan dilakukan, kini ia anda sedia untuk membersih. Sebelum anda memulakan dan selepas anda selesai pembersihan selesai, pasti keringkan dengan kain bebas-lint pakai buang. Pertama anda perlu membersihkan serbuk atau hakisan deposit yang muncul di terminal positif dan negatif bateri. Walaupun ianya mengesyorkan untuk melakukannya dengan berus terminal bateri, penyelesaian DIY adalah dengan menggunakan berus gigi lama anda tidak gunakan lagi.

Jika terkena tangan anda, basuh secepat mungkin. Sesudah bersih dan keri sapukan jeli petroleum atau gris untuk mengelakkan deposit itu daripada muncul semula. Periksa bateri, terminal dan kabel dengan teliti untuk mengenal pasti sebarang potensi lain yang akan memendekan hayat bateri anda. Jika semuanya baik, maka hanya ada satu lagi perkara yang perlu dilakukan: sambung semula kabel ke terminal positif dan negatif, tetapi jangan lupa untuk mengikat pengapit positif dahulu dan negatif terakhir untuk mengelakkan kejutan yang boleh merosakkan  elektrik dan/atau elektronik kenderaan anda. Semua di atas akan mengambil masa kurang daripada 15 minit dan ianya akan menjimatkan wang anda.

car battery

 

Previous post

Bila Brek Bergesel Dan Bunyi 'TAK' Bila Start Enjin - Gohed Gostan Ep. 19

Next post

Permohonan Kini Dibuka Untuk Ford GT Supercar 2017, Hanya 250 / Tahun Akan Dibina

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *