Berita Auto

Beetle Sudah 70 Tahun

Ianya tidak lama selepas Krismas perang dunia pertama 1945 yang jenis Volkswagen Type 1 yang pertama – model yang, seperti Beetle, kemudiannya akan dijual lebih daripada 21 juta kali – dilancarkan dari barisan pengeluaran. Namun pada akhir tahun 1945, hanya 55 kenderaan dihasilkan. Permulaan pengeluaran besar-besaran adalah satu usaha yang sangat spontan, dan kekurangan bahan menghalang operasi pada bulan-bulan berikutnya. Namun, kenderaan awal adalah simbol harapan yang boleh dilihat sebagai harapan; satu permulaan baru untuk kilang kereta di bawah kawalan British.

VW Beetle Bug Edition

 

Pada akhir Perang Dunia Kedua tahun 1945, hanya 630 People’s Car dikenali sebagai ‘KdF-Wagen’ telah dibina. Kilang state-of-the-art  yang hari ini ialah Wolfsburg, yang dibina khas untuk membina kenderaan ini, telah disepadukan ke dalam industri persenjataan perang Jerman, mengeluarkan barangan tentera. Kawasan ini telah diduduki oleh tentera Amerika Syarikat pada 11 April 1945. Pada bulan Jun 1945, Kerajaan Tentera British mengambil alih peramanahan kilang itu dengan tenaga kerja sebanyak kira-kira 6,000 orang.

The Beetle_Front view (2)

Pada 22 Ogos 1945, Senior Resident Officer Major Ivan Hirst berusia 29 tahun yang baru dilantik memperoleh suatu perintah kerja permulaan untuk 20,000 Saloons, dengan itu menyediakan kilang dan tenaga kerja dengan masa depan cerah dan mengelakkan ancaman penyahtauliahan dan rombakan. Kenderaan itu bertujuan untuk digunakan oleh pihak Perikatan Penjajah dan juga untuk membantu menyediakan perkhidmatan penjagaan kesihatan di kawasan luar bandar. Pengeluaran terikat kepada hanya kira-kira 1,000 kenderaan sebulan dari 1946-1947. Hanya selepas reformasi mata wang pada bulan Jun 1948 barulah sebilangan besar pembeli swasta muncul.

VW Beetle Bug Edition 2

Beetle merupakan faktor utama dalam pembangunan demokrasi dan mobiliti di Jerman selepas perang, dan kemudiannya menapak di negara-negara lain menjadi duta penting dalam mempromosikan imej positif Jerman. Pengeluaran di lokasi pembuatan lepas Beetle di Puebla, Mexico, telah dihentikan pada akhir Julai 2003. Dengan lebih 21 juta kenderaan dibina, Beetle telah menjadi ikon automotif, disayangi oleh berjuta-juta orang. Bentuk ciri diiktiraf mana-mana.

vw-beetle-tsi-04

Previous post

Mercedes C-Class Top Dalam Keselamatan. Tonton Videonya

Next post

BMW Mengusik Kita Dengan Konsep Kereta New Vision

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *