Berita Auto

Honda NSX BARU Akan Berkecekapan Tertinggi

Bagi memenuhi cabaran sasaran prestasi, menyatukan reka bentuk  dan gaya untuk generasi akan datang Acura NSX, pasukan pembangunan terpaksa membayangkan semula kejuruteraan haba dan aerodinamik untuk kereta super moden ini supaya tenaga maksimum diekstrak daripada aliran udara di sekeliling dan melalui NSX dengan kecekapan tertinggi.

Strategi pengurusan aliran udara baru ini menyokong penyejukan komponen, prestasi aerodinamik (drag dan downforce) tanpa penggunaan teknologi aero aktif.

Computational fluid dynamics(CFD) telah digunakan secara meluas semasa pembangunan untuk membenarkan pasukan pembangunan yang berpangkalan di AS untuk memaksimumkan prestasi unit kuasa yang dibangunkan di Jepun. Model CFD telah dijalankan pada komputer berjumlah bernilai bertahun-tahun daripada masa hidup pengiraan.

Thermal CFD telah digunakan dalam dua cara semasa pembangunan: pertama, proof-of-konsep dalam menentukan strategi pengurusan haba pada peringkat pembangunan yang paling awal dan kedua, untuk penambahbaikan prestasi terma berterusan sebagai kenderaan matang melalui pembangunan. Penglibatan meluas haba CFD dengan jurutera reka bentuk semasa pembangunan yang aktif maksimum pengoptimuman reka bentuk.

Honda NSX8

Bersama-sama dengan penggunaan CFD, terowong angin dan ujian dunia sebenar, pasukan pembangunan juga menggunakan model simulasi pusingan masa berkomputer yang kemudiannya boleh dijalankan pada casis-dynamometers membolehkan ujian dan pengesahan model komputer untuk pengurusan haba.

  • NSX serba baru menggunakan 10 air-cooled heat exchangers  bertanggungjawab untuk penyejukan  twin-motor unit ( (TMU) depan, enjin turbo berkembar V6, motor elektrik terus pandu  belakang, dan  transmisi dual clutch 9-kelajuan(DCT).
  • Enjin urbocharged V6 3.5 liter kembar baru di tengah-tengah kuasa unit Sport Hybrid SH-AWD memerlukan penyejukan yang paling besar dan menerimanya melalui tiga radiator: satu pusat dan dua unit sebelah untuk mendapatkan jumlah aliran udara maksimum dan kecekapan. Radiator pusat condong ke hadapan 25 darjah, membolehkan konfigurasi dioptimumkan yang terbaik menggunakan kecerunan tekanan yang wujud di samping mengekalkan pusat yang rendah sasaran graviti Pakej Sukan Advance NSX ini.
  • Pemeluwap dan penyejuk power drive unit(PDU) di depan radiator enjin tengah.
  • TMU disejukkan secara pasif melalui penggunaan strategik udara di bilik motor depan dan oleh penukar haba yang dipasang di hadapan enjin kanan sub-radiator.
  • 9-kelajuan DCT disejukkan oleh dua penukar haba, salah satu yang dipasang di hadapan enjin dibiarkan sub-radiator dan yang lain di dalam petak enjin.
  • Twin-penyejuk yang terletak di sebelah pengambilan  digunakan untuk menyejukkan caj udara pengambilan.

Honda NSX2

 

Previous post

Sekali lagi, BMW Lepasi Kereta M Mereka di Sepang

Next post

Apa Yang Anda Perlu Tahu Mengenai Kereta Diesel

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *