Berita Auto

Apa Yang Anda Perlu Tahu Mengenai Kereta Diesel

Teknologi diesel sentiasa bertambah baik, syarikat kereta namun beberapa Kerajaan telah memberi tekanan terlalu banyak untuk pengeluaran yang lebih rendah dan langkah ini telah ‘memaksa’ syarikat-syarikat kereta menolak sempadan teknologi sebelum mereka bersedia untuk melancarkan pasaran untuk kemasukkan jualan. Pengeluar kereta seperti Volkswagen sudah mempunyai enjin yang terbaik dan pengeluaran yang rendah dengan ekonomi bahan api yang sangat baik, tetapi dengan tegas undang-undang kerajaan tempatan menolak mereka keras, tangan mereka telah dipaksa untuk melakukan apa yang mereka lakukan. Kita harus melihat gambaran yang lebih besar.  Pengeluar kereta America tidak mempunyai kereta dengan kuasa diesel. Volkswagen dan kumpulan mereka, Audi, Porsche dan Skoda menerajui dalam bidang ini (enjin diesel) dan mereka pasti akan menjual lebih banyak kereta dan meninggalkan pengeluar kereta Amerika.

Jika anda ingin membeli sebuah kereta diesel baru, sila bandingkan kebaikan dan keburukan kenderaan berkuasa diesel yang kami sediakan di sini. Pertimbangkan fakta-fakta untuk membantu anda memilih antara enjin berkuasa diesel atau petrol:

PRO: Diesels mendapat pulangan kilometer yang besar. Mereka biasanya memberikan penjimatan bahan api 25 hingga 30% lebih baik daripada enjin petrol sama dan kira-kira 15 hingga 25% lebih baik daripada  kereta berkuasa hibrid (mempertimbangkan jenis hibrid di pasaran hari ini).

CON: Bahan api diesel digunakan untuk trak komersil, rumah dan penjana industri, dan minyak bahan pemanas, supaya permintaan bagi kenderaan penumpang diesel tumbuh, harga bahan api diesel mungkin terus meningkat setanding dengan harga petrol kerana persaingan dari pengguna lain.

 

PRO: Bahan api diesel adalah bahan api yang tebal yang lebih berkesan tenaga yang ada hari ini. Kerana ia mengandungi tenaga yang lebih mudah untuk digunakan daripada petrol, ia memberikan penjimatan bahan api yang lebih baik.

CON: Walaupun bahan api diesel dianggap lebih sesuai digunakan kerana ia menukarkan haba kepada tenaga bukannya menghantar haba keluar paip ekzos seperti kenderaan petrol tetapi kerana  asap hitam diesel yang terhasil dari pemancar tailpipe dan bau busuk menolak kelebihan diesel dari petrol ini.

 

PRO: Diesels tidak mempunyai spark plugs atau distributors. Oleh itu, mereka tidak perlu  ignition tune-up.

CON: Diesels masih memerlukan penyelenggaraan yang kerap untuk memastikan mereka berjalan. Anda perlu menukar minyak dan penapis udara, minyak, dan bahan api. Bahan api diesel yang lebih bersih tidak lagi memerlukan anda untuk bleed air yang berlebihan keluar dari sistem, tetapi banyak kenderaan masih mempunyai pemisah air yang perlu dikosongkan secara manual.

 

PRO: Enjin diesel yang dibina lebih rugged untuk menghadapi ketidaktentuan mampatan yang lebih tinggi. Oleh itu, mereka biasanya tahan lebih lama daripada kenderaan  berkuasa petrol sebelum mereka memerlukan pembaikan besar. Mercedes-Benz memegang rekod umur panjang dengan beberapa kenderaan catatan masa lebih daripada 900,000 batu pada enjin asal mereka! Anda mungkin tidak mahu untuk menggantung ke kenderaan yang sama untuk 900,000 batu, tetapi usia yang panjang dan boleh dipercayai seperti itu pasti boleh membantu dengan nilai tukar beli dan dijual semula.

CON: Jika anda mengabaikan penyelenggaraan dan sistem suntikan bahan api rosak, anda mungkin perlu membayar mekanik diesel lebih banyak wang kerana enjin diesel yang lebih maju dari segi teknologi. Pam diesel perlu servis biasa bergantung kepada kualiti diesel yang digunakan untuk menjalankan kenderaan setiap hari.

 

PRO: Kerana cara ia membakar bahan api, enjin diesel menyediakan lebih tork kepada driveshaft berbanding enjin petrol. Akibatnya, kereta penumpang diesel paling moden lebih cepat daripada permulaan berdiri daripada rakan-rakan berkuasa petrol mereka. Apa lagi, trak, SUV, dan kereta diesel juga boleh menunda lebih kenderaan berkuasa petrol ketika masih menyampaikan ekonomi bahan api yang lebih baik.

 

GM Chevrolet-Malibu_2014

 

 

Previous post

Honda NSX BARU Akan Berkecekapan Tertinggi

Next post

BMW X1 Sekarang Lebih Besar & Lebih Peralatan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *